Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Platanias vuoden 2007 kesä-heinäkuun vaihteessa

Kirjoittaja: kirsikka
Kohdemaa: Kreikka
Kohde: Kreeta, Platanias
Kirjoitettu: 12.1.2008
Muokattu: 3.2.2008
Lukijoita: 36932

Olin viime voden kesä-heinäkuun vaihteessa poikaystäväni kanssa Kreetalla, Plataniaksessa. Matkan olimme varanneet Finnmatkoilta. Majoituspaikaksemme valitsimme vuonna 2004 valmistuneen huoneistohotelli Platanias Maren. Hotelli sijaitsi aivan rannassa ja sisälsi pienen uima-altaan. Otimme myös lisämaksusta buffet-aamiaisen joka aamulle.

Hotellimme oli mielestäni viihtyisä ja siisti. Siellä oli lähinnä vain muita pariskuntia tai perheitä, joilla oli jo melko isoja lapsia. Ei siis melua. Hotellin ainut miinuspuoli oli muurahaiset, jotka olivat vallanneet vessamme. Heidän sotapolkunsa vallattuun vessaan kulki vaatekaappimme läpi vaatteidemme joukossa, YÖK! Henkilökunta ei oikein reagoinut muurahais-valituksiimme, joten poistimme muurahaisongelman kalttaamalla muurahaisarmeijan keittämällämme vedellä.

Buffet-aamiaisen ottaminen oli mielestämme suuri virhe. Joka aamu oli samat tarjottavat, joissa ei ollut kovasti kehumista. Halvemmaksi ja herkullisemmaksi olisi tullut ostaa aamupalatarvikkeet itse lähimarketeista. Pikkuisia marketteja on pääkadulla vieri vieressä. Sekaan mahtuu joitain kenkä- ja (ranta)vaateliikkeitä (ei kovin tyylikkäitä) ja paljon koruliikkeitä. Kulta oli edullista (mikäli se todella oli aitoa). Poikaystäväni nimittäin osti minulle kultaisen ranne- ja kaulaketjun alle 100 eurolla. Kengät, vaatteet ym. eivät olleet mitenkään hirmuisesti halvempia kuin Suomessa.

Pääkatu oli täynnä myös erilaisia ravintoloita ja tavernoita ärsyttävine sisäänheittäjineen. Kävimme joka ilta syömässä ravintolassa ja sain aina alkupalat, viinin ja pääruoan alle 20 eurolla, joka oli mielestäni kovin halpaa. Otimme joka kerralla yhteisiksi: talon valkoviinin, tsatsikin ja kreikkalaisen salaatin. Näin pääsimme hieman vertaileman ravintoloita. Otimme myös usein erilaisia souvlákeja eli lihavartaita.

Valitsimme ravintolamme ulkonäön perusteella ja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta osuimme hyviin ja maukkaisiin paikkoihin. Ensimmäisenä iltana söimme Plataniaksen keskustassa, rinteessä sijaitsevassa Platanias Palace ravintolassa. Ravintola sijaitsi siis korkealla ja sinne kiivettiin tuskaisen pitkään. Ravintolasta avautui kauniit maisemat koko alakylään ja merelle saarineen. Maisemat olivat erityisen kauniit auringon laskun aikaan. Tunnelma oli kovin paikkallista (niin paljon kuin se turistirysässä voi olla). Taustalla soi paikallinen musiikki ja sisustus viritti kreetalaiseen tunnelmaan. Palvelukin oli ystävällistä. Harmi, että ruoka ei kuitenkaan ollut parhaimmasta päästä ja muistaakseni hintakin oli hieman korkeampi kuin muissa käymissämme paikoissa.

Kerran olimme taverna-ravintolassa nimeltään To Pigadi. Siellä otimme alkupaloiksi myös erittäin maukasta friteerattua fetaa ja mustekalasalaattia. En ollut aikaisemmin maistanut mustekalaa ja sen lonkerot imukuppeineen eivät houkutelleet, mutta maistettuani pidin siitä kovasti.To Pigadi sijaitsi myös pääkadulla ja pöydät olivat romanttisella sisäpihalla, nurmikolla tähtitaivaan alla. Paikka oli selvästi pieni perheyritys, siellä näytti touhuavan koko perhe ja arviolta seitsemän- vuotias poika kävi tarjoilemassa. Tämä ravintola oli ehkäpä suosikkini, vaikkei ollutkaan hienostunut ja laadukas. Siellä oli tunnelmaa ja ruoat parhaimpia. Jälkiruoaksi saimme rakia ja vesimelonia.

Kävimme viikon aikana muutamilla Finnmatkojen retkillä. Olimme yhtenä iltana Kreetalainen ilta risteillen- retkellä, joka oli pettymys. Opastus ja tiedottaminen illan tapahtumista oli puutteellista ja jouduimme odottelemaan paljon tuskastuneina, ilman aavistustakaan siitä, mitä tulisi tapahtumaan ja koska. Hintaan kuului illallinen, mikä osoittautui muutamaksi lihavartaaksi. Juomia tosin tarjoiltiin runsaasti. Paluumatkalla aluksella oli ohjelmaa. Paikalliset tanssivat kansallispuvut päällä jotain tansseja ja kaikki pääsivät mukaan. Paikallisten iloinen tunnelma tarttui ja aluksi kammottavalta vaikuttanut retki ei päättynytkään niin huonosti kuin kuvittelimme. Mielestäni hinta oli kuitenkin liian korkea laatuun verrattuna, joten en suosittele retkeä.

Kävimme myös yhtenä päivänä vesipuisto Limnoupolissa, joka sijaitsee ylhäällä vuoristossa. Sinne menimme minijunalla hintaan 25€ (eli matka + sisäänpääsy vesipuistoon). Reitti kulki siis vuoristossa paikallisten asuinalueilla läpi viinitarhojen, oliivi- ja appelsiinipuiden, vuohien ja varjossa vilvoittelevien vanhuksien. Paikalliset vilkuttelivat meidän porskuttaessa heidän ohitseen. Vesipuisto oli kiva ja siellä oli paljon erilaisia mäkiä, altaita ja auringonottopaikkoja. Hienointa tässä retkessä oli kuitenkin matkat minujunalla vuoristossa ja vesipuistosta näkyvät mahtavat maisemat. Minijuna tekee erilaisia retkiä lähistöön joka päivä. Useimmat matkat maksavat n.14€ ja kestävät muutamia tunteja. Aion ehdottomasti mennä seuraavalla kerralla tälläiselle omalle reissulle minijunalla. Tällöin saan tuulen virettä kasvoille pyyhältäessäni vuoristoissa toisin kuin bussilla matkustaessa.

Yhtenä päivänä menimme vielä käymään Haniassa. Menimme sinne taksilla, koska se oli helppoa ja halpaa. Kävimme  kauppahallissa, joka oli elämys karitsanpäineen ja teurastettuine jänöpupusineen. Kauppahalllista löytyi myös hunajaa, oliiviöljyä, mausteita, piraattitavaraa ja matkamuistosälää ym. Venetsialainen satama oli kaunis ja söimme siellä eräässä tavernassa. Käymisen arvoisia paikkoja on myös pienet ostoskujat. Ostimme eräältä vanhalta naiselta nahkasandaalit hyvin edulliseen hintaan. Tälläisellä kujalla oli myös tunnelmaa ja mukavia löytöjä.

Sää oli mitä loistavin koko viikon ajan. Lämpötila oli yli +40 C ja lämpöennätyksetkin rikottiin. Viikko oli mielestäni aivan liian lyhyt aika. Retkeily vei paljon aikaa ja löhöilyä olisi halunnut jatkaa vielä toisen viikon. Mikään ehdoton biletyspaikka Platanias ei ole. Yöelämä ei ole kovinkaan vauhdikasta ja juomat ovat melko kalliita. Joka tapauksessa mielestäni Platanias oli mukava turistien valloittama kylä, johon aion varmasti palata uudelleen. J

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

maisemaa ravintola Platanias Palacesta

(Lisätty: 5.2.2008)

Kommentit

sade - 12.1.2008
Jee, oon eka kommentoija..=) Mut joo, kuulosti kivalta paikalta,tuli vähän hinku päästä tonne Kreikkaankin päin. Vaikka siel onki tappajamurkkui, mitkä pitää keittää et niist pääsee eroon. =D

mapy - 18.1.2008
Hoo, muistat peräti noi ravintoloitte nimet :)

jt - 19.1.2008
mapy, pistähä sillee et vois kuvia lisätä matkakertomuksiinki? O.o

Vois khyl Kreetal lähtee inti jälkee reissuu.

mapy - 20.1.2008
Tosiaan vois tehdä hyvä lähtee intin jälkee :) Tietty ens ruisroccki mut sit sen jälkee :D Nyt toimii kuvien lisääminen.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!