Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Kreeta toukokuu -08

Kirjoittaja: hanna
Kohdemaa: Kreikka
Kohde: Kreeta, Hania, Platanias
Kirjoitettu: 17.11.2008
Lukijoita: 37805

Tässä meidän pieni matkakertomus Kreetalta.

Keskiviikko 21.05.-08
Reissu alkoi matkalla Helsinkiin hotelliin yöksi. Meille oli varattu juniori sviitti eli kahden huoneen huoneisto. Olimme varautuneet kahteen petiin ja junnupatjaan, mutta oli iloinen yllätys saada omat pedit kaikille.
19.50 lähti linja-auto lentokentälle, jonne veimme matkalaukut valmiiksi ja teimme lähtöselvityksen. Puoli yhdeksältä lähti linja-auto takaisin hotellille. Iltapesut ja lapset nukkumaan. Operaatio mahdoton! Aamuksi kello herättämään neljältä jotta ehdimme käydä aamupalalla, jos maistuu.

Torstai 22.05.
Kello herätti 4.00. Lapset heräsivät reippaasti kysyttyäni kuka lähtee kanssani Kreetaalle. On meinaan odotettu matka. Aamupalan jälkeen llähdimme linja-autolla kohti kenttää.
Turvatarkastus meni hyvin ja koneeseen nousua odotettiin reilu puoli tuntia. Nousussa ei ongelmia, kenenkään korvat eivät menneet lukkoon. Suihkautimme ennen koneeseen menoa Nasolinia neniin. Aamupala ei koneessa maistunut lapsille. Elokuvana näytettiin Underdog - Alakynsi niminen koko perheen elokuva. Matka oli 4,5 vuotiaale tytölle pitkästyttävä. Koneesta ostimme lapsille aurinkolasit 15 euroa ja toiset kaupan päälle sekä meille aikuisille 24 euroa ja toiset kaupan päälle. Mielestäni edulliset peruslasit. Lapsille ja miehelle lasit sporttiset ja minulle bling-bling lasit.
Hanian kentällä saimme odottaa matkalaukkuja hetken aikaa. Vassiliki-hotellille matka jatkui mini-bussissa.
Hotellilla purettiin laukut ja sitten suunnattiin tervetulotilaisuuteen. Edellisestä matkastani on 9 vuotta jolloin matkustin perheeni kanssa ja miehelle matka oli ensimmäinen joten ajattelin, että voisi olla kiva mennä kuuntelemaan tilaisuus.
Matkalla käytiin syömässä lounas. Ravintolan nimeä en muista. Oli lähellä Alexia hotellia. Kreikkalainen salaatti maksoi 4 euroa, tzatsiki 2,9, lasten souvlaki kanasta 3,9 ja sekoite souvlaki (kanaa, possua) 7 sekä pastitsio 5,9.
Tervetulotilaisuudesta vuokrasimme auton kuudeksi päiväksi 335 euroa. ( Kallis auto, toista kertaa emme vuokraa autoa aurinkomatkojen kautta paikan päällä.)
Lapset kävivät uimassa viereisen Marika hotellin altaassa uimassa, josta heitä ei meinannut saada pois. Käytiin vaihtamassa uikkarit pois ja suuntasimme IN-Ka kauppaan hakemaan aamupalatarpeita. Hieman hinnastoa: tiskiharja 1,74, banaani 1,54 / kg, Sprite 1,47 / 1,5 l, sipsit euroshopper 0,89 / 200g, sipsit barbecue 2,74 / 450g, Twinning Engl. breakfast tee 2,32, Vesi lasten 1,76 / 6x0,5l.
Hotellilla lapset söivät iltapalaa ja katselivat kannettavalta muumeja. Uni maistui molemmille nopeasti.

Perjantai 23.05.
Aamu alkoi kotoiseen aikaan 7.00. Lapset leikkivät innoissaan. Aamupalan ja pienen siivouksen jälkeen odottelimme autoa. Lapset innoissaan Jumboon ja vesipuistoon, jotka suunnitelmissa, menosta.
Jumbosta löytyi leluja ja lastentarvikkeita joka lähtöön. Esim barbiet erilaisine tarvikkeineen 4,9.
Jumbosta suunnistimme Haniaan ja vanhaan kaupunkiin. Kujia jonkin aikaa kierrettyämme menimme syömään. Kreikkalainen salaatti 5 e. Ravintolassa tarjottiin aperatiivina kotipolttoista rakia. Isäntäkin joi paukun vaikka ei alkoholia juo laisinkaan. Sanoi ettei kehdannut jättää juomatta. Olisi ollut parempi saada ensimmäistä kertaa maistettavaksi mielummin ouzoa.
Ruoan jälkeen kävimme ostamassa miehille puukot. Etsimme liikkeen jossa varmasti Kreetalaisia puukkoja. Liike ollut vuosikymmeniä suvun omistuksessa.
Iltapäiväksi suunnistimme vesipuistoon, Limnoupolikseen joka sijaitsee lähellä Haniaa. Nettisivusto: www.limnoupolis.gr. Sisäänpääsy iltapäivä lippulla aikuisilta 12 euroa ja yli 5v. 9 euroa. Hauskaa oli niin pienillä kuin isoilla lapsilla.
Vesipuiston jälkeen poikkesimme Lidliin katsastamaan minkälainen valikoima on Kreikkalaisessa Lidlissä. Kovin samanlainen kuin Suomessakin. Suurin ero on, isännän ihmetykseksi, viinat ruokakaupassa. Hän kun ei aikaisemmin ole matkustanut Viroa etelämmäksi. Kahden litran Ouzo pullo alle 8,50 euroa.
Kavimme hotellilla viemassä tavarat, pesulla sekä vaatteiden vaihdossa. Illalla käveltiin kylällä syömässä. Pita 2,20, ranskalaiset ja pienet makkarat 3,50, munakas 5,- Vielä jäätelöt ja sitten hotelliin nukkumaan.
Aamulla tarkoitus suunnistaa etelärannikolle Elafonnissokseen uimaan.

Lauantai 24.05.
Aamu alkoi leipomoreissulla. Heräsin pojan kanssa normaalisti kello seitsemän. Tyttö jäi isänsä kanssa vielä nukkumaan. Neljä isoa sämpylää ja kaksi munkkirinkilää maksoivat 3 euroa. Aamupalan jälkeen rasvailtiin ja siivottiin huonetta.
Matkaan päästiin 9.00. Suuntasimme auton nokan kohti etelärannikkoa. Elafonissos oli pääasiallinen kohde, mutta yritimme matkalla etsiä 2000 vuotta vanhaa olivipuuta. Ei löytynyt. Ajoimme mahtavaa maisemareittiä Elasiin. Matkalla poikkesimme lounaalle pikkukylään. Kalitsunioita ja kylän makkaraa. Elafonisoksessa ei ollut ruuhkaa, syynä varmaankin pilvinen ja tuulinen päivä. Lapsia tämä ei haitannut. He snorklasivat innoissaan. Puolen toista tunnin kuluttua poika ilmoitti huulet sinisenä haluavansa jo lähteä. Rannalla wc maksaa 50 senttiä ja suihkut ovat ilmaiset.
Päätimme lähteä Paleohoraan kahville. Otimme ensimmäisen tiehaaran kohti Paleohoraan. Jonkin aikaa ajettuamme huomasimme, että maisemat olivat aivan mahtavat. Tiellä auto olisi saanut olla maastoauto, mutta hieniosti mekin pääsimme Hundai Getzillä perille. Tie oli välillä yhden auton levyinen hiekkatie ja toisella puolella siinteli parin sadan metrin pudotus. Paleohoraan päästiin turvallisesti ylämäissä, joita oli paljon, ykköstä vedättäen. Getz parka.
Paleohora on 11 vuodessa kasvanut todella paljon. Emme löytäneet kunnon parkkipaikkaa kahviloiden edustalta joten haimme kaupasta juotavaa ja jääteöä.
Paluumatka Plataniakseen sujui rauhallisesti lasten torkahdettua. Hotellissa suihkussa käynti ja vaatteiden vaihto. Kävelimme yläkylään syömään. Löysimme mahtavan ravintolan, jossa ruoka oli hyvää ja edullista sekä palvelu ensiluokkaista. Ravintolan nimi on Belevedre ja paikka on käymisen arvoinen. Tzatsiki maksoi 2 euroa, Kreikkalainen salaatti 3. Lapset söivät kanasouvlakit, isäntä spaghetti bolognesen ja minä Stifadon 7 euroa. Omistaja lupasi lapsille jäätelöt jälkiruoaksi, jos syövät lautaset tyhjiksi. Tämä tehosi ja lapset saivat jäätelötötterönsä. Me saimme aivan ihanat appelsiinit. Isäntä ei appelsiineista kotimaassa tykkää ja nytkin varauksella maistoi. Kehui appelsiinin maasta taivaaseen, mikä on jo paljon. Kävelimme takaisin alakylään ja poika kävi ajamassa sähkömönkijällä, 4 euroa 5 min. Ei pojan mieleen, liian hidasta (tottunut ajamaan mikroautoa) ja liian pieni rata. Kävimme ostamassa isännälle tissipyyhkeen 5 euroa.
Hotellille päästyämme lapset olivat väsyneitä, olihan kello jo 22. Normaali nukkumaan meno aika kun on viimeistään 20. Iltasadun jälkeen ei lasten huoneesta kuulunut mitään. Katselimme vielä hetken valokuvia ja painuimme myös nukkumaan. Kalinihta.

Sunnuntai 25.05.
Aamulla suunnistimme aamupalan jälkeen kohti itäpäätä ja Vai'ia. Uudella tiellä ajaessamme huomasimme Melidonissa luolan ja päätimme käydä katsomassa. Sisälle maksoi 3 euroa per aikuinen, lapset olivat ilmaiset. Luola oli aivan mahtava tippukiviluola. Lapset olivat innoissaan. Alas oli 61 askelta ja luolassa oli 18 astetta lämmintä, mikä oli ulkopuolen helteen jälkeen viileää. Vettä tippui alas ja kivet oli liukkaita, joten varovasti oli asteltava. Ja linnut kakkasivat. Minun päälle! YÄK!
Poikkesimme Maliassa syömässä lounaan. Ja matka jatkui kohti Vai'ia. Olimme illalla puoli kuuden aikaan perillä. Tunnin verran uitiin ja seitsemältä lähdettiin ajamaan pois. Hieman meni ajanlasku pieleen ja olimme vasta puolen yön aikaan perillä. Mennessä ei kiinnitetty huomiota ajan kuluun. Ajattelimme, että kun saari on noin 250 kilometriä pitkä päästä päähän, ei matka voi kauhean kauan kestää. Mutta toisin kävi. Ajaessa kannattaa ottaa huomioon ne lukuisat mutkat. Niin mekin teemme ensi reissulla.
Perillä hotellissa kannoimme lapset sänkyihinsä ja kömmimme itsekkin erittäin väsyneinä, mutta onnellisina nukkumaan.

Maanantai 26.05.
Aamulla herätys normaalisti seitsemältä. Ensimmäisen kerran reissun aikana lapsilla oli aikaa leikkiä. Puoli yhdeksältä lähdimme hakemaan sämpylöitä leipomosta. Takaisin tultuamme oli siivooja jo siivoamassa huonetta. Söimme aamupalan parvekkeella eikä lapsilta kestänyt kuin silmänräpäys selvittaa se. Sämpylät oli meinaan aivan ihania, tummia ja rapeita. Kirjoitettiin kortit Suomeen ja siirsin tiedostoja koneelle. Kävin oppaalta kyselemässä lähintä pesulaa, että saisimme puhtaita vaatteita päälle. Sitten vähän päiväkirjan täyttöä eli koko eilinen päivä. Tuppasi tuo täyttäminen onnen huumassa jäämään. Siitä syystä osa päivistä lyhyitä.
Tavaroiden kasausta ja lähtö Rethymnoniin. Matka sujui rattoisasti. Auton jätimme Fortezzan taakse ja kävelimme linnoitukseen. Sisäänpääsy 4 euroa. Säästimme 4 euroa kun lippuluukulla ei jaksettu laskea kolikoita. Linnoitus oli hieno. Lapset tykkäsivät kierrellä ja ottaa valokuvia.
Linnoituksen jälkeen söimme lounaan. Ei mikään hyvä paikka, kallis eikä ruoka ollut kehuttavaa. Ostimme lapsille pyyhkeet 4 euroa kappale. Tytölle Hello Kitty ja pojalle musta pantteri. Kujilta ostimme tuliaisia. Poikkesimme jäätelöbaariin ottamaan jäätelöille. Isännälle suklaatuutti ja tytölle pistaasijäätelöä.
Isäntä halusi välttämättä ostaa minulle kaulakorun. Sain kauan haluamani Malin mehiläiset.
Auto löytyi helposti hyvän maamerkin takia, Fortezzan. Lapset nukahtivat autoon joten kiersimme vielä Hanian kautta. Ostimme lisää kortteja ja saimme ne vihdoista viimein postiin. Hotellilla lähdin viemään lapset Marika-hotellille uimaan ja isäntä lähti ostamaan iltapala-aineita. Lapset olivat innoissaan uimisesta, kunnes neiti kielloistani huolimatta meni isoon altaaseen ja meinasi hukkua, uida kun ei osaa. Ei muuta kuin vaatteet päällä altaaseen. Siihen loppui sen illan uimiset. Isäntä viipyi reissullaan , joten kävin pyytämässä toisen avaimen huoneeseemme. Paistelimme kananmunia ja leipää pannulla iltapalaksi. Lapset nukkumaan ja myös itse unten maille.

Tiistai 27.05.
Aamu alkoi sämpylän haku reissulla. Isäntä jäi vielä nukkumaan ja lapset leikkimään. Suunnistin yksin leipomoon. Aamupalan jälkeen pyykkien haku ja kohti Retyä. Ajateltiin poiketa tutkimaan Geranin luolaa, jonka viittoja olimme aikaisemmin nähneet. Ajettiin kohti Geranin kylää, mutta luolaa emme löytäneet. Pienen lenkin tehtyämme suunnistettiin kohti isoa tietä ja Matalaa.
Spilissä poikkesimme syömään lounasta. Söimme ravintolan emmännän äidin tekemiä ihania juustopiiraita. Matkalla ohitimme Faistoksen rauniot ja päätimme poiketa sielä Matalan jälkeen. Matalassa tutkimme luolia mielenkiinnolla, ne oli hautakammioita, joissa hipit olivat 60-luvun lopulla asuneet.
Kierroksen jälkeen kävimme vaihtamassa uikkarit päälle ja menimme uimaan. Ensimmäistä kertaa loman aikana otimme ottamalla aurinko. Lapsilla oli todella hauskaa.
Kun saavuimme Faisokseen huomasimme sen olevan jo kiinni. Se oli mennyt kolme kiinni ja olimme viideltä paikalla. Neitiä asia harmitti kovasti. Lupasimme, että seuraavalla kerralla tulemme ajoissa paikalle. Ostimme matkamuistomyymälästä jäätelöt ja neidille samanlaisen Malin mehiläiset korun kuin minulla, mutta hopeisena.
Matka jatkui kohti hotellia. Jätimme tällä kertaa Frankokastellon väliin. Hotelliin päästyämme ja suihkussa käytyämme suunnistimme kohti yläkylää ja Belevedreä. Aivan mahtavaa ruokaa. Kiertelimme Plataniasta vähän aikaa. Ostimme lapsille sortsi setit 5 euroa kappale, neidille mekon 5,50 ja isännälle hupi t-paita 6,90. Hotellilla luin lapsille vielä Ozin velhoa jonka saattelemana nukahtivat nopeasti. Kuten myös me.

Keskiviikko 28.05.
Viimeinen aamu valkeni lämpöisenä. Kävelin tavanomaisen leipomoreissun. Söimme aamupalan ja lähdimme kävelemään kohti Aurinkomatkojen toimistoa. 9.50 alkoi lapsiparkki. Saimme kolme tuntia omaa aikaa kierrellä kaupoissa, joihin ei lasten kanssa voi mennä, ostamassa tuliaisia.
Yhdeltä haimme lapset ja suuntasimme Jumboon. Ostimme pojalle jättipupu, korkeutta 70cm ja leveyttä 50, hintaan 29,90 sekä tuliaisia sukulaislapsille. Takaisintulo matkalla poikkesimme Lidliin ostamaan ouzoa joka oli siellä edullisinta. Kaksi litraa vajaa 8,50. Kun palasimme hotelliin veimme lapset rannalle uimaan. Jonkin aikaa meressä uituamme suunnistimme vielä Marika-hotellin altaalle uimaan. Vaatteiden vaihto ja lähdimme syömään yläkylään Belevedreen. Ruoka oli taas mitä mainiointa. Päivällisen jälkeen palautimme auton. Ostimme kotimatkalla ison matkalaukun 31,50 ja kaksi pyyhettä a' 3,90. Poikkeutimme tavarat hotelliin ja lähdimme pelaamaan minigolfia. Lapset pitivät pelaamisesta kovasti. Paluu matkalla hotellille ostimme kilon hunajaa 8,50, oliiviöljyä 0.75 litraa/ 5,50 e ja karkkia. Ostin vielä reissun viimeisen pitan. Lasten nukahdettua aloitimme pakkaamisen. Jouduimme ostamaan vielä yhden matkalaukun jotta saimme kaikki tavarat mukaan. Kaikki oli pakattu 23.30.

Torstai 29.05.
Aamu alkoi aikaisena ja hieman haikeissa tunnelmissa. Kukaan ei olisi halunnut lähteä kotiin. Bussi matka sujui hyvin. Matkalaukut saimme lähtemään Suomeen, vaikka painoa oli yli sallitun. Koneessa jouduimme odottamaanpuolitoista tuntia ilmatilan ongelmien takia. Kotimatka sujui lasten mielestä nopeasti. Matkalaukut saatuamme huomasimme yhden laukuista menneen rikki. Ei muuta kuin selvittämään asiaa. Saimme lapun jolla saisimme laukun korjautettua/uusittua. Tavarat taksiin ja kohti pilotti-hotellia ja omaa autoa.
Kotimatkalla poikkesimme vielä mummulassa näyttämässä valokuvat ja matkavideot ja sitten kotiin. Laukuista purettiin lasten lelut, muut odottivat sauraavaan päivään. Illalla uni tuli nopeasti ja unelmoitiin jo seuraavasta reissusta.

Matka oli erittäin onnistunut vaikka alkuun hermostutti kun olin ensimmäistä kertaa reissussa aikuisena ja vastuullisena. Aikaisemmat reissut olen tehnyt vanhempieni ja sisaruksieni kanssa. Isäntä ei ole aikaisemmin matkustanut eikä hänen englannin kieli ole edes tyydyttävä. Hän ymmärtää toki melkein kaiken mutta se puhuminen... Mutta ensi kesänä uudestaan reissuun ja kokemuksia lisäämään.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Thorodu-saari parvekkeelta kuvattuna.
(Lisätty: 3.3.2009)

Lasten lempikauppa :)

Majakka Hanian venetsialaisessa satamassa.

Vuohia lepäilemässä matkalla Elafonisokseen.
(Lisätty: 4.3.2009)

(Lisätty: 15.3.2009)

Kommentit

merja - 17.11.2008
Hei! Tuli niin "nostalginen" olo kertomustasi lukiessani - vastahan mekin vielä saimme nauttia koko perheen lomista kahden pienen pojan kanssa (jotka nyt jo ovat aikuisia)tuolla ihanalla Kreetan saarella. Noista lomista on meillekin jäänyt mitä aurinkoisimmat ja ihanimmat muistot! Kreeta on todellakin oikea perhelomakohde. Ihania perhelomia teille jatkossakin! Toivottavasti saamme lukea niistä jatkossakin! T. Merja

hanna - 18.11.2008
Hei!
Kyllä luulen, että voin jatkossakin matkamme jakaa.
Ensi kesäksi varattu Kreetalle matka. Tällä kertaa lähdemme vähän isommalla porukalla. Meidän neljän lisäksi lähtee veljeni vaimonsa ja toukokussa 8 kk täyttävä tytsy. Eri pikkuisen erilainen loma kyseessä, mutta onneksi olemme kaikki saman "henkisiä" eli tykkäämme liikkua ja kierrellä maisemia katsomassa.
Matkaa odotellessa lueskelen muiden matkakertomuksia ja katselen kuvia.
Ensi kesän matkaa odotellen
Hanna

sei11ja - 18.11.2008
Hei Hanna !olipa hyvin selitetty koko matka tosi kivaa ja mielenkiintoista lukea.Hyvää matkaa koko porukallenne ensi kesänä.

mapy - 22.12.2008
Hei Hanna!

Mukava lukea taas pimeinä aikoina juttuja lempisaareltani Kreetalta :) Sinullapa oli paljon hinnastoa muistissa, varmasti hyödyllistä tietoa tuleville Kreetan matkailijoille :) Itse en pahemmin tule painaneeksi mieleeni täsmällisiä hintoja ja kuuden euron vyö Hanian kauppahallista taitaa olla ainut täsmähinta edellis kesän matkalta :) Seuraavalla matkallani Kreetalle voisin tutustua noihin luoliin, sillä yleensä jää päivät löhöilyyn uima-altaan äärellä/rannalla. Tosin sitä löhöilyä itse lähinnä haen omilta lomiltani :)

hanna - 30.12.2008
Muuten tuskin olisin hintoja muistanut, mutta pidin pieni muotoista päiväkirjaa matkasta. Joka päivä jotain pientä muistiin.
Meille noi löhöilyt ei luonnistu. Yritimme isännän kanssa lasten ollessa lapsiparkissa löhötä rannalla ja ottaa aurinkoa, mutta jo kohta alettiin vilkuilla kelloa, et kauanko ollaan jo oltu ja kuinka kauan vielä. Ei siis meidän juttu. Ennemmin kierrellään tutkimassa paikkoja. Onneksi olemme meidän perheessä kaikki samanlaisia, onnistuu matka ilman suurempia mutinoita ja kinasteluita mitä tehdää.

greenday - 22.5.2009
Mahtavan kuuloista! Matkakuume iskee, kesäkuun lopussa Haniaan <3 Toistamiseen lähden Kreetan saarelle, viimeksi perheen kanssa4-vuotiaana matkustin :)

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!