Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Budapest 10.9-15.9.2015

Kirjoittaja: saamsi
Kohdemaa: Unkari
Kohde: Budapest
Kirjoitettu: 5.10.2015
Muokattu: 5.10.2015
Lukijoita: 2336

Torstai 10.9.2015

Heräsin 06.00 herätyskellon soidessa, olin nukkunut noin 2 tuntia, koska tuleva matka oli tietysti ollut mielessä koko eilisen illan. Tyttöystäväni oli yhtä väsynyt, vaikka hän oli nukahtanu hyvissä ajoin, matka oli hänelle ensimmäinen pitempi lomamatka. Itse olen jo käynyt teneriffalla, rhodoksella, prahassa, pariisissa, amsterdamissa ja kööpenhaminassa. Silti minua tuntui jännittävän enemmän, ehkä kuitenki enemmän sellainen odottava tunne.

Saatiin aamumyslit syötyä ja pukeuduttua, tyttöystäväni äiti vei meidät seinäjoen matkakeskukselle josta hyppäsimme Onnibussiin helsinkiä kohti. Hintaa onnibussin reissuille tuli paluumatka mukaanlukien, kahdelta ihmiseltä 25€. Eli n.6€ henkilö/matka. Olimme molemmat tiukalla budjetilla matkassa, ja tämä oli sopivin vaihtoehto.

12.25 saavuttiin Helsingin kamppiin, 7,5h lentoon. Miten tappaa aika Helsingissä? Käytiin heti ensimmäiseksi syömässä maittavan lounaan Tang Dynastyssa, kampin vieressä. Aasialainen buffetpöytä, orientaalisella ruualla ja sushipöytä. 12,50€ maksoi yhdeltä henkilöltä ja maha tulee nopeasti täyteen. Ulkona oli n.20 astetta lämmintä ja aurinko paistoi kivasti niin käveltiin hetken helsingin keskustassa ja käytiin parissa kaupassa.

n.15.30 Haettiin laukut kampin säilytyslokeroista ja suunnattiin rautatieasemalle, päätimme kokeilla upouutta kehärataa. Kehärata kuljetti kätevästi meidät lentoaseman vierekkäiselle asemalle n. puolessa tunnissa. Monen rullaportaan jälkeen hypättiin ilmaiseen bussiin joka kuljetti meidät terminal 2:n pihaan.

Turvallisuustarkistuksen läpi tultuaan kello oli noin 16.15 ja lentoomme oli vielä 3½h aikaa, niin päätettiin mennä kahvilaan istumaan ja lataamaan puhelimia, aika saatiin kulumaan nopeasti kun tyttöystäväni katsoi tabletin kautta sarjaa ja minä hain inspiraatiota reissulle spotifyn kautta. Päätin hetkeä myöhemmin lähteä tutustumaan enemmän helsinki-vantaa lentoasemaan, ja kävellessä ympäri ja kun näkyi kaikkien lähtöporttien eri paikkakunnat ja jonot, niin se iski viihdoinkin, se tunne että olet lähdössä omalle lomallesi, jota olet odottanut jo pari kuukautta innolla ja jonka eteen olet tehnyt koko kesän töitä. Nyt olen vihdoinkin lähdössä.

Noin tuntia ennen lentoa lähdettiin etsimään lähtöporttia joka oli portti 18, joka sijaitsee turvatarkastuksen jälkeen oikealle siipeä pitkin. Puolen tunnin päästä päästiin jo nousemaan koneeseen, Norwegian Airin Boeing 737-800:n. Kokemus oli ensimmäinen Norwegian Airillä. Saatiin vierekkäiset penkit koneen takaosasta ja yksi ikkunapaikka myös. Kone lähti ajoissa n. 19.30.

Tyttöystävälleni lento oli ensimmäinen, ja hieman jännitti, onneksi tuli ostettua purkkaa mukaan lentokentältä myös. Ehdin ikkunasta vielä seurata hieman Viron ja Latvian rannikkoa ja aurinkolaskua joka oli todella näyttävä näin iltamyöhään. Harmittavasti koneen ikkunoista ei saanut oikein hyviä kuvia. Ihannoin vielä Varsovan valoja ennenkuin itsekin nukahdin.

n.45min myöhemmin heräsin kuin laskuun valmistauduttiin. Ikkunasta näkyi Budapestin valot, puolituntia myöhemmin oltiin jo laskeuduttu Ferihegyn lentokentällä, koska olimme ostanut lowfarelippuja niin mukanamme oli ainoastaan 10kg painavat laukut käsimatkatavarana, eli ei tarvinnut odottaa matkalaukkuja. Lentoliput ostettiin heinäkuun lopulla ja hinta oli Helsinki-Budapest-Helsinki kahdelle yhteensä 260€.

Laskeuduttuamme vaihdettiin lentokentällä pienen määrän rahaa, lentokentällä ei kannata vaihtaa isompaa määrää rahaa, koska kurssi oli täällä paljon heikompi kuin jossain paikoissa keskustassa. Täällä kurssi oli n.250ft = 1€. Hypättiin 200E bussiin joka piti viedä meidät Kobanya-Kispestin metroasemalle. Bussiliput maksoivat 450 forinttia, eli n. 1,50€. Liput ostettiin bussikuskilta, 20min jälkeen hypättiin väärästä asemasta pois ja oltiin rähjäisellä junaasemalla josta pääsi junalla kaupungin länsi ja eteläosaan.

Hetken mietinnän jälkeen, hypättiin seuraavaan ohitulevaan 200E bussiin ja tällä kertaa päästiin oikealle asemalle asti. Heti ulostullessa näkyi Budapest Centrum ja M1 Kyltti, eli metrolinja 1. Portaissa vastassa oli lipuntarkastajat jolta ostettiin metroliput, nämäkin maksoi 450 forinttiä. Parin minuutin päästä sininen metro oli asemalla ja hypättiin kyytiin Budapestin keskustaan päin. Metro oli vanhempaa mallia ja tärisi kovasti.

Jäätiin pois Corvin - Negyed pysäkillä, josta oli n.10min kävelymatka Blaha Lujza Terille, jossa hostellimme sijaitsi. Kyseltiin suuntaa paikalliselta joka tuli vastaan, ja hän ystävällisesti auttoi, sanomalla 4-5 bussipysäkkiä siihen suuntaan minne oltiin menossa. Kun tultiin Blaha Lujza Terille niin todella nopeasti löytyi hostellimme Europa Centerpoint Guesthouse, neljännellä kerroksella keskellä Blaha Lujza Teriä. Meillä oli varattuna kahden hengen huone, oma wc, tuplasänky, taulutelevisio, kaupunkinäköala ja hyvin toimiva ilmastointi. Hintaa oli 172€ yhteensä. Lisäksi saatiin pullo paikallista punaviiniä saavuttuamme. Todella tyytyväinen tähän valintaan. Sijainti oli mitä loistavin, keskellä kaupunkia, 10 askelta metroasemaan

Ulkona oli kylmää ja sateista ja koska päivä oli ollut pitkä niin mentiin suoraan nukkumaan pari punaviinilasillisen jälkeen.

Perjantai 11.9.2015

Olin herätessäni vielä väsynyt, tyttöystäväni kuitenki herätti minut, ja aika nopeasti tuli mieleen missä olen, ja kaivoin kartan esiin ja tarkastelin ja yritin keksiä mitä ensimmäiseksi tekisi. Ulkona oli vielä viileetä ja sadettakin tuli välillä, niin ajattelin että voitaisi aloittaa käymällä euroopan suurimassa kauppahallissa. 10-aikaan lähdettiin hostellista suuntaamaan kohti Keleti Palyaudvarin junaasemaa joka oli korttelin päässä hostellistamme. Kävellessämme katsottiin ympärille mitä kauppoja lähistöltä löytyy.

Junaasemalla oli pakolaisleiri, ja telttoja oltiin pystytetty pitkin pihaa ja metroaseman katon alla. Tämä oli melkein ainut paikka koko matkan aikana missä huomattiin pakolaistilanteesta ylipäätänsä. Ostimme aamupalaksi Princessnimisestä leipomosta pari sämpylää ja vierestä olevasta lippuautomaatista parit metroliput. Tarkoituksena oli suunnata vihreälle linjalle kohti Fovam Terin asemaa, mutta huomasin heti kun noustiin metroon että oltiin väärällä linjalla menossa väärään suuntaan, jäätin pois heti Puskas Ferenc stadionin asemalla, ja koska kuitenki tänne tultiin nii käytiin katsomassa paikallista jalkapallostadionia ja onneksemme löydettiin asemalta myös BKK:n toimisto, josta saatiin ostettua 7 päivän paikallisliikennekortit. Yksi kortti maksoi 4950 forinttiä, eli n. 15€. Ja tämä tuli todellakin tarpeen, sillä käytimme metroja todella paljon loman aikana.

Parit kuvat otettiin stadionista ja suunnattiin punaisella metrolinjalla Deak Ferenc Terille, tämä keskustan asema josta saa vaihdettua myös siniseen ja keltaiseen linjaan. Vaihdettiin siniseen linjaan ja sieltä vaihdettiin Kalvin Terillä vihreään linjaan, seuraava pysäkki oli sitten jo Fovam Ter. Kun noustiin asemasta ulos niin heti ilmestyi Tonavajoki, jonka toisella puolella näkyi Gellertkylpylä ja Gellertkukkula.

Kauppahallissa oli pari kerrosta, alakerroksessa oli enemmän ruokakojuja, paprikoita, makkaraa, lihaa sun muuta ja yläkerrassa oli turisteille suunnattuja kojuja mistä löytyi tekstiilejä, postikortteja ja posliiniä sun muuta. Ostimme ainoastaan pari postikorttia ja jogurttia ja jatkoimme matkaa. Kun tun tultiin takaisin ulos käveltiin sillan yli Budan puolelle, ja keskeltä siltaa aukesi hienot näkymät sekä Budan että Pestin puolelle, sade oli juuri loppunut ja sumua oli vielä ilmassa.

Päätimme sitten että lähdettäisiin jokiristeilylle, löydettiin laiva joka oli lähdössä juuri, hinta oli 2100 forinttiä ja ilmaiseksi niin monta kertaa kun haluaa kahden päivän aikana, joten päätimme lähteä tämän laivan mukaan. Baarista ostettiin kalja ja kaakao, kalja maksoi n.2,5€ ja kaakao 1,5€. Risteily kesti tunnin ja meni ensimmäisenä parlamenttitalon ohi, joka oli aivan mahtava näky. Niin valtavan iso ja hienosti rakennettu talo oli todellakin kuvattava moneen kertaan. Seuraavaksi kierrettiin Margitsaari ja paluumatkalla kuvattiin Budan kukkuloita, Budan linnaa, kalastajienlinnaa ja Matiaksen kirkkoa. Tietysti myös siltoja tuli kuvattua.

Risteilyn jälkeen oli jo nälkä ja lähdettiin kävelemään kohti Deak Ferenc Teriä ja sieltä Astoriaa päin, Synagogan edestä löydettiin kuitenkin pastaravintola, Pasta Bella, hinta oli kohdillaan ja ravintola näytti houkuttelevalta niin päätettiin syödä täällä. Ja just kun tultiin ovesta sisään ja istuttiin pöytään niin sadetta tuli taas. Tilattiin Frutti Di Mare pastat ja juotavaksi talon oma kalja ja vesi. Kaksi isoa ja todella hyvää pastaannosta, kalja ja vesi maksoi yhteensä n.5500 forinttiä. eli n.20€. Tässä ravintolassa tippi ei myöskään ollut laskussa jo mukana niin annettiin tarjoilijalle vielä pienet tipit päälle.

Hyvän lounaan jälkeen suunnistettiin kaupan kautta hakemaan vesipulloja, sipsiä ja muuta lähikaupasta Astorialla ja lähdettiin metrolla takaisin hostellille.

Parin tunnin välikuoleman jälkeen hostellilla lähdettiin kuvaamaan Budapestin yöhön, metrolla ensin Deak Ferenc Terille, sieltä sitten kuvattiin isoa maailmanpyörää ja pyhän tapanin kirkkoa, joka oli valtava ja todella kaunis iltavalaistuksessa. Sieltä jatkettiin sitten kävellen kohti parlamenttitaloa, ja matkalla kuvattiin myös pieniä puistoja ja patsaita. Parlamenttitalo oli henkeäsalpaavan kaunis yövalaistuksessa, ehkä kaunein näkemäni rakennus ikinä. Toisella puolella jokea näkyi myös Matiaksen kirkko ja Budan Linna iltavalaistuksessa ja tietysti sillat myös olivat todella hienoja. Käveltiin jokea pitkin kohti vanhaa siltaa, matkalla nähdyt tonavan rannan kengät veti todella hiljaiseksi. Vanhaa Szechenyisillan leijonapatsaita ihailtiin myös ja käveltiin lähellaolevan Vörosmarty Terille, josta hypättii metrolla Deak ferenc terille ja sieltä Blaha Lujza Terille, ennen nukkumista haettiin myös jättikokoinen pizza huoneeseen. Hintaa oli 1600 forinttia, eli n. 5,50€.

Ensikosketus Budapestiin oltiin saatu, vaikka sää oli ollut tylsä niin tekemistä ja näkemistä riitti koko päiväksi.

Lauantai 12.9.2015

Herättiin 9-aikaan ja aamusämpylät haettuna, lähdettiin metrolla Deak Ferenc Terille, missä vaihdettiin keltaiseen linjaan joka kuljetti meidät Hösök Terelle asti. Sankareiden Aukiolle, Valtavat muistomerkit sodasta näkyi kaukaa, mutta suunnistimme ensimmäisenä Budapestin Eläinpuistoon, joka kuuluu maailman vanhimpiin eläinpuistoihin. Sisäänpääsymaksu oli 4800 forinttia kahdelta aikuiselta, eli n.15€. Hetken puistossa käveltyä, katsoin karttaa ja huomasin puiston olevan valtava. Sää oli parempi ja lämpötila nousi jo yli 20 astetta aamupäivällä, näkemistä riitti. Omat suosikit oli kengurut, joita sai silittää, hassunhauskat apinat, onnellisen näköinen norsuvauva, kirahvilauma ja tietysti kaiken kokoiset kissat. Samalla alueella oli myös pieni huvipuisto ja sirkus mihin pääsi samaan hintaan, huvipuiston puolella oli myös kotieläintila missä sai silittää hevosia, pupuja, lampaita, alpakkoja, kameleita ja possuja. Kirsikkana kakun päällä oli 83 vuotta vanha puurata, johon piti ostaa 2 polettia että pääsi kyytiin. n. 2€.

Eläin ja huvipuiston jälkeen, kävelimme kohti Varosligetin linnaa, siellä oli myös OSG festivaali, niin musiikki pauhasi ja porukkaa oli paljon liikkeellä, myöskin puistossa oli jotkut markkinat niin puistosta löytyi paljon tekstiili, ruoka ja viinikojuja, pari karusellia ja katutaiteilijoita. Meillä oli kova nälkä niin ostettiin iso pala lihaa ja muuta unkarilaista ruokaa yhdestä ruokateltasta. Iso pala lihaa bbq kastikkeella ja toinen lautanen muilla unkarilaisilla herkuilla + kalja ja vesipullo maksoi yhteensä n.12€ ja todella hyvää ja täyttävää oli!

Käytiin vielä ihastelemassa Hösök Teren patsaita ja pylväitä ennenkuin lähdettiin metrolla takaisin Deak Ferenc Terin kautta hostellille.

Illalla oli tarkoitus mennä iltaristeilylle, mutta olin hukannut lippuni laivalle missä oltiin eilen, niin päätettiin mennä toisella lautalla. Risteily ja pullo valkoviiniä n.10€ ja reitti oli vähän erilainen myös. Parlamenttitalo loisti jälleen.

Illalla haettiin vielä hostellin vierekkäisestä grillistä falafelpitaa, gyrokebabpitaa ja baklavaa. Pitat oli tulisia ja baklava siirappinen jälkkärikakkupala.

Sunnuntai 13.09.2015

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Tähän matkakertomukseen ei ole liitetty kuvia.

Kommentit

Tätä matkakertomusta ei ole vielä kommentoitu kertaakaan. Haluatko olla ensimmäinen kommentoija? Kirjoita kommenttisi alapuolelta.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!