Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Matkakertomuksia Hollanti

Pikapyrähdys Hollannissa

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Hollanti
Kohde: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam
Kirjoitettu: 2.11.2013
Muokattu: 4.11.2013
Lukijoita: 6455

Lauantainsena aamuna herättiin aamuyöllä ja suunnattiin aamun ensimmäisellä metrolla lentokenttäbussille. Siitä matka sitten alkoikin kohti Amsterdamia ja Schipholin lentokenttää. Finnairin lento lähti ajallaan ja Schipholille saavuttiin aikataulun mukaan. Terminaalissa matka laukkuhihnalle oli pitkä mutta ei mitenkään monimutkainen kun allekirjoittanutkin selvisi siitä Cool

Lentokentältä lähdimme Amsterdamin keskusrautatieasemalle jonne oli tarkoitus jättää matkalaukku jemmaan siksi ajaksi kun olisimme kaupungissa. Meillä oli etukäteen hankitut OV-sirukortit joille mies oli ladannut rahaa (hän on työkomennuksella Hollannissa) joten lippujen ostamiseen ei tarvinnut käyttää aikaa. Rautatieasemalla matkalaukkusäilytyksen löytämiseen meni hetki kun emme tajunneet että se on kulunvalvontaporttien "väärällä puolella". Laukkusäilytystä ei muuten pysty maksamaan kolikoilla vaan maksun joutuu tekemään debid/credit -kortilla.

Kun selvisimme asemalta ulos otimme suunnan suoraan kohti Nemoa. Kävimme syömässä alakerran ravintolassa ennen kuin menimme itse tiedekeskukseen. Saimme kulutettua Nemossa muutaman tunnin. Lapsi oli siellä aivan innoissaan ja valehtelisin jos sanoisin että olisin itse tuntenut samoin. Tiedekeskus on täysin suunnattu lapsille. Jos Amsterdamin reissaajalla ei ole lapsia mukana niin tuo tiedekeskus kannattaa passata. Jos haluaa puhallella jättisaippuakuplia tai vedellä itseään naruilla ylös alas tai pyörittää vinssiä jolla hissi nousee tai laskee niin sitten tiedekeskus on se paikka jonne mennä Smile

Nemosta lähdettyämme kävelimme Vastarintamuseoon. Museo on vastapäätä Amsterdamin eläintarhaa. En ollut sen kummemmin tutustunut etukäteen museoon, halusin sinne sen perusteella että joskus teininä luin Corrie ten Boomin kirjoittaman kirjan josta on jäänyt muistona mieleen Hollanti ja vastarinta. Museo oli täydellinen. Museossa esillä olevat henkilökohtaiset tarinat tempaisivat mukaan aikamatkalle natsien valtaamaan Hollantiin. Takaosassa museoa on nuoremmille tarkoitettu osa jonne kannattaa mennä vaikka niitä nuorempia ei olisi mukana. Siellä on esillä neljä kotia ja tarinaa joissa kerrotaan millaista oli elämä valloitetussa maassa jossa ihmiset joutuivat tekemään valinnan mitä tehdä ja kantamaan sen seuraamukset.

Museolta lähdimme kävelemään kohti rautatieasemaa. Matkan varrella oli pyöräilijöitä pilvin pimein ja Coffee Shopeja suunnilleen joka kolmas tila liikehuoneistoista. Niitä oli paljon enemmän kuin oletin näkeväni. Muutamissa Coffee Shopeissa oli ovi auki ja niiden haju pelmahti kadulle. Rautatieasemalla etsimme Burger Kingin ja kävimme syömässä siellä. Ilmeisesti tuo ketju on yksi elämän suurista asioista yhdelle meistä... Laughing  Päästyämme Burger Kingistä haimme matkalaukkumme ja suuntasimme Haagiin menevään junaan.

Sunnuntaiaamuna suuntasimme bussiin joka vei meidät Schevingenin rannalle. Ranta tuli nähtyä ja siihen se jäikin kun tuuli niin paljon että hiekalle viitsinyt edes lähteä. Sade myös koveni joten suuntasimme kauppakeskuksen läpi raitiovaunupysäkille ja raitiovaunuun. Raitiovaunussa selvisi että minä olin matkalla Delftiin katsomaan tuulimyllyä (Molen de Roos) sekä idyllistä maisemaa ja mies Rotterdamiin... Menimme sitten Rotterdamiin joka kuulemma olisi sunnuntaisin hyvä ostospaikka. Ja niin se olikin. Keskusta oli täynnä kauppoja desing-kaupoista tavarataloihin, elektroniikkakaupoista paikalliseen Tarjoustaloon ja kaikkeen siltä väliltä. Jos joku haluaa Hollannissa tehdä ostoksia niin ne kannattaa tehdä Rotterdamissa. Rotterdamin kaupat keskustassa ovat pienen kävelymatkan päässä rautatieasemalta. Kävimme myös kauppojen kiertelyn välissä reissaamassa raitiovaunulla Erasmus-sillan yli muutaman raitiovaunuaseman sillan toiselle puolelle ja takaisin keskustaan.

Maanantaina Haagissa meno meidän suhteen oli hiljaista. Britteihin osuva myrsky toi osansa myös Haagiin. Hullut hollantilaiset näyttivät pyöräilevän eikä niitä haitannut ollenkaan varoitukset tuulen voimakkuudesta. Me pysyimme sisätiloissa sateen ja tuulen takia sekä myös sen takia että kaupat aukeaisivat maanantaisin tavallista myöhemmin. Lähdimme kohti keskustaa iltapäivästä ja menimme muutaman mutkan kautta La Place -ravintolaan. Ravintolan idea on sellainen että otat eri tiskeistä sen mitä haluat, maksat ja käyt syömään. Heidän salaattitiski oli todella hyvä. Valikoimassa oli kaikkea tuoreista vihanneksista grillattuihin vihanneksiin ja pastoista yksittäisiin oliiveihin. Smoothiet olivat aivan mahtavia.

Tiistaina sama tuuli ja sade jatkui ei kuitenkaan samalla voimalla kuin maanantaina, onneksi. Kävimme Haagin keskustassa syömässä ja siinä päivä melkein olikin. Illemmalla hyppäsimme keskusrautatieasemalta Amsterdamiin vievään junaan ja jäimme Schipholilla pois. Löysimme baggage-dropin helposti. Tuon jälkeen alkoikin pieni etsintä. Baggage-dropissa henkilö sanoi että turvatarkastus olisi saapuvien luona. Menimme siis kerroksen alemmas eikä sieltä mitään turvatarkastusta löytynyt. Palasimme takaisin toiseeen kerrokseen ja tuo meidän lapsi info-taulusta tavasi missä turvatarkastus olisi. Äiti sitten hahmotti paikan pohjapiirroksen ja niin me päästiin turvatarkastukseen joka oli 2. kerroksessa keskiosassa hieman piilossa niin ettei sitä näkynyt siitä kun luovutti ruumaan menevän matkalaukun. En edelleenkään tajua miksi nainen sanoi turvatarkastuksen olevan siellä minne saapuvat tulevat eikä vasemmalla sivullasi samassa kerroksessa...Joka tapauksessa lopulta löydettiin turvatarkastus ja portti jolta lähdettiin takaisin Suomeen.

Sen verran mitä Hollantia nähtiin niin pidettiin siitä paljon. Seuraavaa reissua odotellen  Laughing

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Vastarintamuseo
(Lisätty: 2.11.2013)

Rotterdam

Haagin liput

Kommentit

Tätä matkakertomusta ei ole vielä kommentoitu kertaakaan. Haluatko olla ensimmäinen kommentoija? Kirjoita kommenttisi alapuolelta.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!