Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Kesäkuinen Budapest + pikkureissu Suboticaan, Serbiaan

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Unkari
Kohde: Budapest+Subotica
Kirjoitettu: 10.6.2012
Muokattu: 10.6.2012
Lukijoita: 4973

Keväällä huomattiin edulliset Blue1:n lennot Budapestiin, joten kesän matkakohde oli helppo valita. Oltiin myös aiemmalla Budapestin reissulla luvattu lapselle että tullaan joskus takaisin Normafa hotelliiin ja näin myös sitten tehtiinkin Smile.

Meidän lento laskeutui illalla Budapestiin. Otettiin lentokentältä taksi hotelliin ja käytiin taloksi. Illallinen syötiin hotellilla ja sen jälkeen käytiinkin nukkumaan. Seuraavana aamuna mentiin heti aamusta uima-altaalle ja oltiin siellä hyvä tovi. Aiemmalla reissulla ehdittiin katsoa järjestäen kaikki meitä kiinnostavat nähtävyydet, joten tämä matka olisi vähän niin kuin hengailua, syömistä, rentoutumista ja uima-allasta.

Kun saatiin tarpeeksi uima-altaasta lähdimme bussilla 21 alas kukkulalta Széll Kálmán térille (ent. Moszkva tér) josta kävelimme Linnakukkulalle. Linnakukkulalle pääsee myös nopeasti bussilla 16 jos ei halua kävellä rinnettä ylös tai on liian kuuma kävelylle. Kävimme kahvilassa josta edellisellä reissulla sai ihanat jäätelöannokset. Nyt ei listalla moisia ollut joten jouduimme tyytymään kahviin ja kakkupaloihin. Pienen kävelymatkan jälkeen ostimme katumyyjältä liput Hop on Hop off -bussiin ja 15 minuutin kuluttua istuimme punaisessa bussissa jolla menimme kierroksen lähelle Keletiin rautatieasemaa. Hyppäsimme bussista pois ja menimme Arena Plazaan kiertelemään kaupoissa. Päätimme päivän sinne ja lähdimme takaisin hotellin uima-altaalle.

Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen olimme jälleen uima-altaalla hyvän tovin. Lähdimme kohti keskustaa ja Keletin rautatieasemaa josta ostimme junaliput seuraavalle päivälle Serbian Suboticaan. Saimme ostettua menopaluu-liput jotka olivat voimassa 30 vuorokautta ja kävivät kaikkiin juniin himpun alle 40 €:lla. Keletiltä lähdimme läheiselle Hop on Hop off -bussipysäkille nähdäksemme bussin juuri menevän. Emme jaksaneet odotella seuraavaa bussia joten suuntasimme raitiovaunulla kohti Margit-saarta ja siellä olevaa venelaituria josta pääsisi kyseiseen nähtävyysajeluun kuuluvalle jokiosuudelle. Katselimme karttaa väärin ja menimme liian pitkälle saarelle. Jouduimme tekemään pienen spurtin että ehdimme jokilaivaan. Laivamatka oli hiukka tylsä. Sääliksi kävi porukkaa joka odotteli vastalaiturilla omaa vuoroaan Tonavan seilaamiseen. Jono oli tosi pitkä eikä laivamatka todellakaan ole mun mielestä pitkän jonotuksen arvoinen. Kävelimme jonkin verran kunnes päätimme mennä kauppakeskus Mammothiin ja sieltä hotellille uimaan sekä syömään.

Aamu valkeni ja aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Keletiä. Lähdimme kaikessa rauhassa ja lopputuloksena oli se että Keletin metroasemalla juoksimme liukuportaita ylös, jatkoimme juoksua asemalla ja hyppäsimme junaan joka lähti liikkeelle suunnilleen samoin tein. Ei ollut pelkoa siitä että oltaisiin saatu avuliasta, myöhemmässä vaiheessa maksulliseksi muuttunutta "palvelua" asemalla jota jotkut turistit ovat kuulemma saaneet. Meitä ei olisi yksinkertaisesti ehditty auttaa... Laughing

Junamatka meni rattoisasti, muksu pelasi puhelimella, mies katsoi puhelimestansa sarjoja ja allekirjoittanut kyttäsi maisemia. Kelebian asemalla junaan tuli Unkarin rajavartijat ja Suboticassa, meidän määränpäässämme Serbian rajaviranomaiset. Saatiin leimat passeihin ja hypättiin junasta pois. Kartalta katsottuna meidän hotellimme näytti olevan kauempana juna-asemasta kuin se todellisuudessa oli. Reilun 5 min. kävelyn jälkeen olimme respassa passiemme kanssa kirjautumassa sisään hotelli Galleriaan (hotellin sivut ei toimi Suomesta, pitää käyttää esim. google kääntäjää jos halua nähdä hotellin sivut). Hotellihuone oli tosi kiva ja kylppäri juuri sellainen mitä voi odottaakin olevan hyvätasoisessa 4* hotellissa. Kun olimme saaneet vähäiset tavaramma huoneeseen lähdimme kävelemään Subotican Korzo-kävelykadulle ja sen läheisille kaduille. Osa rakennuksista oli tosi kauniita. Kaupungin tunnelma oli rento. Kävimme pankkiautomaatista nostamassa rahaa ja kiertelimme muutamassa kaupassa. Menimme syömään Boss -ravintolaan. Rahapussi tykkäsi tästä paikasta, olut-tuoppi paikallista hyvää lageria noin euron ja ruoka-annos noin 5 €. Hyvän ruuan lisäksi palvelu oli ystävällistä joten ravintolasta lähti tyytyväinen kolmikko ulos. Kävimme pyörähtämässä hotellilla ja lähdimme uudelleen ulos. Kävimme kävelyreissulla ja poikkesimme Benettonin liikkeessä, tavaratalossa (joka oli tuulahdus menneiltä ajoilta) sekä istuimme terassilla nauttien kauniista ilmasta. Lopulta päätimme lähteä hotellille ja päätimme päivän syöden hotellilla myöhäisen illallisen huonepalvelusta tilattuna.

Seuraavana aamuna kävelimme taas ristiin rastiin keskustan alueella. Postikorttien lähettäminen kotiin oli astetta vaikeampaa, niitä kuulemma myytiin vain postissa joten menimme sinne. Postissa oli valikoimana kaksi eri korttia. Saimme asiamme toimitettua ja Subotica-kortit lähetettyä. Matkamuistoja löysimme (vain) turisti-infosta. Tuli aika palata hotellille ja käydä kirjautumassa ulos hotellista. Samalla saatiin sieltä laput jotka olivat rajaviranomaisia varten maksetusta kaupunkiverosta. Jätimme laukkumme respaan ja suuntasimme Bossiin syömään. Hyvää ruokaa ja palvelua kuten edellisenäkin päivänä Smile. Ravintolan jälkeen haimme laukkumme ja menimme rautatieasemalle odottamaan junaa takaisin Budapestiin. Sijoitimme viimeiset liikenevät dinaarit aseman kioskiin, ostimme karkkia ja tupakkaa. Jälkimmäinen maksoi noin euron aski. Juna tuli ja oli aika sanoa heipat Suboticalle. Kaupungista jäi hyvä mieli.

Budapestissä aamu alkoi jälleen uimisella. Kaupungilla menimme West Endin ostoskeskukseen hengailemaan ja kiertelemään kaupoissa. Sieltä lähdimme Vaci Utcalle jatkamaan "hengailua". Kävelimme kadun päähän saakka ja istuimme "turistirysä" Annan terassille. Istuimme terassilla hyvän aikaa katsellen ohi käveleviä ihmisiä ja nauttien olosta. Päätimme palata hotellille, kävimme hotellin ravintolassa jälleen kerran syömässä. Muksu halusi huoneemme kylpyammeeseen uimisen sijaan ja sinne se sujahti Lushista saamansa kylpyvaahdon kera piiiitkäksi aikaa Laughing.

Perjantaina ei oikein enää tiedetty mitä tehdä. Lopulta päätimme lähteä Linnakukkulan Labyrinttiin, mikä olikin ihan viisas veto sillä lämpömittari kipusi melkein kolmeenkymmeneen. Labyrintista siirryimme Matiaksen kirkkoon. Lipunmyyjä vähensi poikamme iästä vuoden joten poika meni ilmaiseksi kirkkoon. Tosin poika ei iloinnut tästä myyjättären ystävällisestä eleestä vaan oli sitä mieltä että hän seitsemän eikä kuusi piste. Linnakukkulalta kävelimme Mammutin ostoskeskukseen syömään. Mies halusi Guruun joten menimme sinne. Kiva paikka, suosittelen.

Viimeinen aamu Budapestissä koitti. Lähdimme ostamaan postimerkkejä postikortteihin ja tappamaan aikaa. Mammutin postista saimme postimerkit ja kortit lähtivät matkaan. Poikkesimme jälleen Gurussa ja sitten kello olikin sen verran että piti lähteä takaisin hotellille kirjautumaan ulos sieltä. Kun olimme kirjautuneet ulos kävimme kävelemässä Normafan poluilla ja lopun ajasta saimme kulumaan istumalla "viimeisen kerran" hotellin ravintolan terassilla. Sitten olikin aika tilailla taksia ja lähteä lentokentälle. Blääh! Olisi niin mielellään oltu pidempään reissussa, mutta minkäs teet kun tänä kesänä kesälomat menivät hiukan ristiin.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Margit-saaren laituri

Rakennus Suboticassa

Subotican rautatieasema

Kommentit

Tätä matkakertomusta ei ole vielä kommentoitu kertaakaan. Haluatko olla ensimmäinen kommentoija? Kirjoita kommenttisi alapuolelta.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!