Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Helmikuu 2010

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Saksa
Kohde: Berliini
Kirjoitettu: 4.3.2010
Muokattu: 4.3.2010
Lukijoita: 10168

Lauantaina 27.2 aamulla lähti meidän lento kohti Berliiniä. Berliinin lentokentältä hypättiin TXL bussiin jolla matkustettiin Under den Lindenille, tarkoituksena vaihtaa siellä S-junaan. Pari pysäkin välia junalla ja sitten olimmekin Anhalter Bahnhoffilla joka oli meidän hotellin lähipysäkki.

Meidän hotelli oli Mövenpick. Kun etsittiin meille hotellia, niin Mövenpickillä oli myynnissä kiva tarjous, joten valittiin se. Hotelli jätti hivenen ristiriitaisen tunteen. Palvelu oli mielettömän hyvää ja aamiainen todella monipuolinen. Hotellihuone oli suht pieni eikä siellä ollut kunnolla tilaa tavaroille. Kylpyhuoneessa oli yksi koukku pyyhkeelle :O Kylpyhuoneen lattiasta puuttui kolme pikkuista laattaa. Hotellin sijainti on hyvä. Mä en ehkä toista kertaa Mövenpickiin menisi, jätetään se suosiolla liikemiehille ;)

Kun oltiin saatu tavarat hotelliin, niin suuntasimme Berliinin eläintarhaan. Näimme Knutin ja muut eläimet. Kävimme syömässä eläintarhan ravintolassa, jossa saatiin menemään 40 € ruokiin. Kotieläinpihalla paijattiin elukoita ja annettiin niillekin vähän syötävää.

Päivän päätteeksi suuntasimme katsomaan Check Point Charliea. Hotelliltamme oli kävelymatka sinne joten iltalenkki hoitui samalla.

Sunnuntaina aamulla lähdettiin Ritterin suklaamaailmaan jossa tutustuttiin suklaan valmistukseen ja käytiin kahvilassa herkuttelemassa. Sieltä päästiin sujuvasti Ranskalaiseen tuomiokirkkoon ja näköalatasanteelle. Nähtiin myös tuomiokirkon kellot jotka olivat melkoinen rakennelma :) Kirkosta meidän piti mennä DDR-museoon jonka jätimme väliin tältä päivältä sillä museo oli täynnä ihmisiä jonoksi saakka. Mietimme hetken mitä tehdä ja päätimme mennä Berliinin tuomiokirkkoon, se kun oli DDR-museon vieressä. Kauniissa tuomiokirkossa käynnin jälkeen suunnistimme Neues-museoon nähdäksemme jonon sielläkin. Jatkoimme matkaa Pergamon-museoon jonne sitten menimmekin. Laitoimme ulkovaatteet sekä laukut säilytykseen (narikat olivat täynnä, lokerikkoja oli muutama vapaana ja sinne piti laittaa 1 € kolikko) ja ostimme liput. Samalla ostimme liput seuraavaksi päiväksi Neues-museoon kello yhdeksi. Bergamonissa olisi saanut aikaa kulumaan useamman tunnin. Meillä 5-vuotias hoputtaja onnistui kummasti nopeuttamaan kierrosta :D

Maanantaiksi olin varannut meille pöydän tv-tornin ravintolasta. Lähdimme hyvissä ajoin liikkeelle jotta olisimme klo 11.30 tornilla. Olimme niin hyvissä ajoin että ehdimme käydä Galleria-tavaratalossa kaikessa rauhassa sekä St. Marienkirchessä. Harmiksemme kirkko oli sisältä remontissa, joten me nähtiin vain telineitä, muovia sekä muutama työmies.

Tv-tornin aulassa oli vähän ihmisiä. Menimme matkamuistomyymälään tulostetun pöytävarauksemme kanssa ja ostimme liput. Meitä kehoitettiin menemään hissiin saman tien. Jätimme ylimääräiset tavarat vahtimestarille ja menimme hissiin. Hississä lapsemme sai istua baarijakkaralle ja vanhempi herra joka hoiti hissiä kertoi saksaksi lapselle missä kohdin mennään. Antoi vielä nallekarkkejakin :D Näköalatasanne tuntui samalle kun olisi ollut laivassa... Siirryimme ravintolaan kerrosta ylemmäksi ja söimme hyvän lounaan mahtavalla näköalalla. Se osa ravintolaa jossa pöydät olivat pyöri ympäri joten saatiin nähdä Berliiniä "koko rahalla". Hieno paikka! Ravintolassa muuten on lapsille oma menu.

Tv-tornista lähdimme kohti Neues-museoa. Siellä ei ollut jonoa ollenkaan. Olisimme päässeet lipuillamme jonon ohi joka tapauksessa. Aloitimme pohjakerroksesta ja etenimme ylöspäin. Sitten näimme hänet, joka oli yksi syy miksi lähdimme Berliiniin. Tai ehkä lähinnä Se syy miksi itse halusin Berliiniin... Nefertiti! Ei voi muuta todeta kun että Nefertiti on kaunis, siis oikeasti, pysäyttävän Kaunis. Valokuvia ei saanut ottaa. Vartijat/vahtimestarit olivat samassa huoneessa koko ajan.

Neues-museon käynnin jälkeen hyppäsimme bussiin ja menimme Kadeween. Kävimme ihmettelemässä ruokaosastoa sekä joimme siellä kahvit :)

Tiistaina suuntasimme jälleen Aleksanderplatzille. Kävimme syömässä ja ostoksilla kauppakeskus Alexassa. Kävimme DDR-museossa joka oli todella kiva. Illalla kävelimme hotellimme lähellä olevan Topography of Terrorin läpi. Ilma oli niin kylmän tuulinen ettemme voineet katsoa ja lukea kaikkea mitä olisimme halunneet.

Keskiviikkona ennen huoneen luovuttamista menimme tekniikan museoon. Allekirjoittaneelle yllätykseksi museossa oli eskari-ikäisten lasten ryhmä tutustumassa museoon :) Museo on iso(!) ja siellä myös riittää katsottavaa useammaksi tunniksi. Harmittaa näin jälkeen päin että emme menneet museoon aikaisemmin. Huoneen luovutus painoi päälle joten jouduimme käymään osan museosta liian nopeasti läpi.

Kun olimme luovuttaneet huoneen suuntasimme syömään kauppakeskus Alexaan. Alexan ravintolamaailmassa on hyvä aasialaista ruokaa myyvä paikka. Nimeä en tähän hätään muista, mutta heidän tofuannoksensa (3,90 € - 4,90 €) on isoja ja hyviä. Sieltä palailimme hotellille noukkimaan matkatavaramme ja lähdimme lentokentälle samaa reittiä kun olimme lauantaina Berliiniin tulleet.

*Lisäys... Lunttasin kauppakeskus Alexan sivuilta ravintolan nimen, se kun jäi vaivaamaan. Ravintola on Haiky. Suosittelen.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Kirkonkellot.
(Lisätty: 4.3.2010)

Tekniikan museon uutishuone :)

Check point Charlie

Eläintarhan lintuja. Nämä ovat yhteensä yhden nyrkin kokoinen porukka :D

Pergamonin sisäänkäynti.

Ishtar portti.

Maisema tv-tornista.
(Lisätty: 4.3.2010)

Tv-tornin herkkuja :) Metallisen viivan ulompi puoli pyörii. Sisäosa pysyy paikoillaan.

Tekniikan museon yksi useista vetureista.

Anhalter Bahnhof, se mitä siitä on jäljllä.

Kommentit

mapy - 20.6.2010
Heippa sanna!

Kiitos hyvistä vinkeistä Berliinin matkalle. Olit myös jaksanut kaivaa hyvät linkit käymistäsi paikoista, nämä auttavat varmasti montaa Berliinin matkaa suunnittelevaa matkailijaa.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!