Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Eurotour 2 - v.2009

Kirjoittaja: santtu
Kohdemaa: Ranska
Kohde: Saksa, Hollanti, Luxemburg
Kirjoitettu: 10.8.2009
Muokattu: 10.8.2009
Lukijoita: 7673

Euroopan valloitus jatkuu -  kesä 2009

Edellinen vastaava Euroopan, mutta eri paikkojen ”valloitusreissu” oli vuonna 2004.

Lähtö päivällä Keravalta, ajo Turkuun, laivalla Tukholmaan, aamuvarhain Tukholmasta ajo läpi Ruotsin, mahtavaa Juutinrauman siltaa pitkin Tanskaan, josta lautalla kätevästi Saksaan. Pitkän ajomatkan jälkeen ensimmäinen etappimme oli Hampuri. Matka oli pitkä, mutta ei kuitenkaan mahdoton.

Hampuri oli paikka, jolla ei tuntunut olevan meille mitään erityistä annettavaa. Eikä se meitä haitannut, sillä olihan Hampuri suunniteltukin vain välietappipaikaksi, jossa yövymme ja sitten jatkamme matkaamme kohti meitä enemmän kiinnostavia kohteita…

Saavuimme Hollantiin ja siellä Amsterdamiin. Olen melkeinpä ”myyty” Amsterdamille; kaupungille, jossa tilaa annetaan todellakin polkupyöräilijöille ja kanavat, joilla vietimme illallisristeilyn. Amsterdamin tutustumiskohteisiin meillä kuului Madame Tussaudin Vahakabinetti, kidutusmuseo, kukkatori sekä tietysti Punaisten Lyhtyjen alue. Punaisten lyhtyjen alueella tunneskaalani vaihteli säälistä inhoon, mutta kyllä tuollainenkin paikka on kerran elämässään nähtävä!

Seuraava etappimme oli Luxembourg, josta jatkoimme seuraavana päivänä Ranskaan – maahan, johon aioimme erityisesti reissullamme tutustua. Ensimmäinen tutustumiskohteemme sijoittui shampanjan kotiseudulle, Champagnen maakuntaan ja siellä Epernayhin. Seudulla näimme matkamme ensimmäiset valtavat viiniviljelmät. Kävimme esittelykierroksella tutustumassa Moet & Chandonin rakennukseen ja shampanjakellareihin. Luonnollisesti kierrokseen kuului myös maistiaiset.  Näimme mm. Dom Perignon shampanjapulloja, joiden hinta on noin 10 000€ / pullo. Emme ostaneet ;)

Seuraava aamu aloitettiin skoolaamalla lasilliset…shampanjaa ja sitten matka jatkui Pariisiin. Pariisissa nähtävää ja koettavaa riittää yltä kyllin. Tutustuimme tietysti Eiffel-torniin, jonka valo-show illalla oli kerrassaan upea. ”Pakollisiin” tutustumispaikkoihin kuuluivat myös Riemukaari, jonka ympärillä oleva liikennekin on jo itsessään huvittavaa katseltavaa. Teimme kaupunkikierroksen kaksikerroksisen turistibussin kyydissä. Oli muuten kätevää: jäimme aina silloin tällöin pois kyydistä tutustuaksemme kulloiseenkin kohteeseen ja nousimme jälleen uuteen bussiin.. Tällä kierroksella tuli nähtyä mm. Grand Palaice, Notre Dame, Louvre jne. Pariisissa näkemättä jäi monta mielenkiintoista kohdetta, mutta tutustuminen niihin kaikkiin veisi tältä lomamatkalta liian paljon aikaa, joten ei muuta kuin eteenpäin.

Seuraava kohteemme oli konjakin kotiseutu, Cognac. Tämä on todella pieni kylä vanhoine rakennuksineen ja kapeine katuineen. Hakeuduimme täälläkin tutustumiskierrokselle – ja nyt Otardin ”konjakkitehtaaseen”. Matka jatkui toisen konjakkikaupungin, Jarnacin kautta kohti Bourdeauxia, useiden viinien kotiseutua. Bordeauxissa pidimme vain pienen tauon ja jatkoimme St. Emilionin maakuntaan Libourne nimiseen kylään. ”Opintomatkamme” hyvien juomien maailmaan jatkui, sillä kävimme tutustumassa St Emilionin viinikylässä Chateau Rochebelle- viinitilaan ja sen kellareihin. Ihastuttavaa seutua ja todella hyviä viinejä, nam!

Seuraavasta kohteestamme, Lyonista, jäi erityisesti mieleen illuusio-seinämaalaukset sekä Basilique Notre Dame Fouviere-katedraali. Katedraalin luota olivat hulppeat näkymät yli koko Lyonin.

Matka suorastaan huipentui seuraavaan kohteeseemme, joka teki meihin lähtemättömän vaikutuksen. Paikka on Alppien juurella oleva Chamonix. Wau! Täällä miehemme tekivät patikkareissun. He nousivat 2207 metriin asti. Ja olivat kokemaansa erittäin tyytyväisiä. Me naiset lähdimme hissillä Aiguille du Midille, 3842 metrin korkeuteen, paikkaan, jota ylemmäs Euroopassa ei hissillä pääse. Aivan kerta kaikkiaan mykistävä kokemus!!!! Todella paikka, jossa sydämestäni suosittelen kerran elämässäsi käymään! Hissilippu maksoi 40€, mutta kokemus oli todella sen arvoinen.

Upeat maisemat mielissämme siirryimme Sveitsin poikki Strasbourgiin… Mukava kaupungin keskusta; vanhoja tyylikkäitä taloja ja pieniä kujia, jotka ”pyhitetty” kävelijöille. Teimme jokiristeilyn, jonka aikana näimme mm. Euroopan neuvoston, EU-parlamentin… Illalla ihastelimme keskustassa olevan katedraalin ääni- ja valoshow’ta, joka oli vaikuttava kokemus. Matkamme jatkui Ranskasta Saksaan, siellä Garmisch-Partenkircheniin. Matkalla jouduimme järkyttävään ruuhkaan, missä reissuhuumoria koeteltiin tosissaan. Ruuhkasta huolimatta, ajomatka Garmischiin kannatti. Kuva, joka Garmisch-Partenkirchenistä jäi mieliin, on romanttiset, erittäin viimeistellyt talot upeine seinämaalauksineen. Tietysti kävimme katsomassa mäkimontun ja uuden suurmäen.

Seuraavana aamuna ajoissa ylös, sillä halusimme mennä tutustumaan Fussenissa sijaitsevaan Neuschwansteinin linnaan ennen kuin sinne tulisi kauhea määrä muita turisteja. Linna oli upea – aivan kuin suoraan Prinsessa Ruususen sadusta!

Seuraava kohde, Nurnberg oli kaupunki, joka ei mitenkään meitä sykähdyttänyt, emmekä siellä yhtä yötä pidempää aikaa kuluttaneetkaan. Seuraavat kaksi vuorokautta vietimme Berliinissä. Tutustumiskohteitamme täällä olivat Charlottenburgin linna, Haus am Checkpoint Charlie, Fehrsehturm, Olympiastadion ja tietysti Brandenburgin portti. Koko matkan ajan olimme syöneet erittäin maukkaita ravintolaruokia, mutta kaikki huipentui tänne Berliiniin! Ravintolan nimi oli Altes Zollhaus. Ihan uskomattoman upeita makuelämyksiä! Täällä oli ikimuistoista viettää 20- vuotis hääpäivämme iltaa.

Matka alkoi olla ikäväksemme ”loppumetreillä” ja fiilikset sen myötä ankeat. Paluumatkallamme pysähdyimme vielä vuorokaudeksi tutustumaan Lyypekkiin ja sen vanhaan kaupunkiin. Täällä saimme nauttia vielä reissumme toisen huippuaterian ravintolassa, jonka nimi oli  Schiffergesellschaft! Viimeinen reissupäivä sisälsi enää ajomatkan Tanskan ja Ruotsin halki laivalle. Ajokilometrejä tähän kolmeen viikkoon kertyi noin 7000. Onneksi meillä oli kaksi hyvää kuskia matkassamme. Navigaattorimme sisällä asustava ”neitokainen” helpotti suuresti matkan edistymistä opastamalla meitä varsin asiantuntevasti. Osan hotelleista olimme varanneet jo etukäteen, mutta emme kaikkia, jotta matkan etappeja pystyttiin välillä myös tarpeen tullen muuttelemaan. Etukäteen varatut hotellit olimme varanneet täältä Matkailijoiden sivujen kautta ja olimme kaikkiin varauksiimme tyytyväisiä.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Madame Tussaudin vahakabinetissa

Eiffel-torni iltavalaistuksessaan

Notre Damella

Lyonin hämmästyttävät illuusio-seinämaalaukset
(Lisätty: 10.8.2009)

Veret seisauttavat näkymät Alpeilla. Ollaan 3842 metrin korkeudessa.

Garmisch-Partenkirchenissä oli upeita omakotitalojen seinämaalauksia.

St. Emilionin viinikylän maisemia.

Neuschwansteinin linna Fussenissa.

Brandenburgin portilla Berliinissä.

Moet & Chandonin shampanjatalon kellarissa.

Kommentit

sei11ja - 12.8.2009
Vau mikä matka, kylläpä olette nähneet paljon.

mapy - 16.8.2009
On teillä matkalla ollut kilometrejä melko paljon, ja autossa istumista :) Ilmeisesti navigaattorin äänikin on ollut siedettävä, jos koko matkan on jaksanut pitää ääniä päällä :D

Ei tuosta Lyonin kuvasta heti seinämaalaukseksi tunnistaisi. Lyonissa taitaa olla useampikin vastaava seinämaalaus, mitä googlella kaivelin.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!