Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Matkakertomuksia Kypros

Ayia Napa - bileiden kehto

Kirjoittaja: hessu
Kohdemaa: Kypros
Kohde: Ayia Napa
Kirjoitettu: 17.8.2008
Muokattu: 19.8.2008
Lukijoita: 19262

Lähdimme toukokuun 19. päivä 8 päivän reissulle Ayia Napaan, joka siis sijaitsee Kyproksella. Matkaseurueeseemme kuului kolme 18-vuotiasta opiskelijaa. Matkanodotus oli edeltävänä yönä niin kova, ettemme nukkuneet silmäystäkään, ennen kun yöllä lähdimme kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kentälle tullessa huomasimme harmiksemme, että lentomme olisi yli tunnin myöhässä.

Lentomme Larnacan lentokentälle kesti hieman yli 4 tuntia, mutta saimme ajan kulumaan hyvin nopeasti pelatessamme korttia ja katsellessamme elokuvia. Matka Larnacan lentokentältä Ayia Napaan kesti noin tunnin verran, jolloin edelläs yön valvominen laittoi koko matkaseurueen vetämään sikeitä. Hotellille päästyämme kävimme kirjautumassa sisään ja ryntäsimme saman tien huoneeseemme, joka sijaitsi hotellin “ulkoseinällä”. Petyimme kyllä hieman hotellin tasoon, sillä se oli sieltä täältä huonosti pidetyn näköinen, ja parvekkeemmekin sijaitsi kohdassa, josta näki vain viereisen talon seinän, jossa joku paikallinen nainen päivät pitkät laittoi pyykkejä naruille kuivumaan.

Tutustuttuamme hotelliin, lähdimme tutustumaan Ayia Napan keskustaan ja sen ympäristöön. Löysimmekin rannalla kävellessämme hienon ja rauhallisen poukaman jossa ei muita ihmisiä näkynytkään. Kutsuimme poukaman ympärillä olevaa aluetta kuunpinnaksi, koska se näytti kuunpinnalta. Palasimme illalla samaiseen paikkaan auringon laskiessa ottamaan yhdet kaljat, josta jatkoimmekin Moo-Moo nimiseen tavernaan. Erinomaisen ruuan jälkeen palasimme hotellille, ja menimme hotellin baariin pelaamaan biljardia, eikä aikaakaan kun olimmekin jo miettimässä ostaisimmeko seuraavalle kolmelle päivälle liput hauskanpitoon, kun kolme Grabbarna Grus baarin edustajaa näitä tulivat myymään. Tunnin miettimisen jälkeen päädyimme ostamaa 95 € per henkilö kolmen päivän liput. Näistä ensimmäisenä oli baarikierros Ayia Napan loputtamattomalla baarikadulla. Toisena päivänä oli tiedossa kuuden tunnin Party Cruise -risteily Ayia Napan satamasta lähtevällä “bilelaivalla”. Kolmas päivä toi taas tullessaan “ilmaisen viinan” päivän Grabbarna Grus baarissa. Lippujen oston jälkeen vietimme iltaa muiden suomalaisten kanssa hotellilla.

Toinen päivä - toiset kujeet
Toinen päivä alkoi aamiaisostoksilla läheisessä leipomossa, josta sai tuoretta leipää ja patonkeja ja muita elintarvikkeita. Aamukahvit keitettyämme istuskelimme hotellin pihalla sekä huoneemme parvekkeella, tietenkään unohtamatta “retkeämme” rannalle. Kävimme lähes joka päivä kävelemässä kyseisellä rannalla. ja löysimme mm. ravun saksia ja kotiloita. Palasimme kuitenkin hyvissä ajoin hotellille valmistautumaan baarikierrokseen, johon olimme liput edellisenä päivänä ostaneet. Kierros aloitettiin hotellimme baarista, jossa oli tarjolla kinkkusalaattia ja yksi ilmainen drinkki henkilöä kohden. Hotellilla vietimme noin tunnin verran aikaa. Muiden hoitaessa nesteytystä baarissa, jossa juomat maksoivat maltaita, laadunkin ollessa huono kävimme itse viereisessä kaupassa ostamassa juotavaa kunnes lähdimme baarikadulle. Yksi meistä jäi hotelliin huonovointisuutensa takia. Baarikadulla vierailimme useissa baareissa, ja meno oli mitä mainioin. Turun yökerhojen tunnelmaa ei mitenkään voi verrata Ayia Napan baarikadun tunnelmaan. Tutustuimme useisiin ruotsalaisiin ja ahvenanmaalaisiin tyttöihin kierroksella. Jokaisessa baarissa tarjottiin ilmainen drinkki tai shotti henkilöä kohden. Kerrankin kannatti antaa muitten mennä edellä, sillä jonon viimeiset saivat ottaa kaiken mitä tarjottimella oli jäänyt, joten iltaa varten budjetoiduista rahoistakin jäi hyvä osa käyttämättä. Mahtava tunnelmallinen kierros päättyi Grabbarna Grus nimiseen baariin, jossa hosti huudatti väkeä juhlinnan seassa. Kierroksella tutustuimme myös jokaiseen hotellissamme olleeseen suomalaiseen. Kierrokselta jäi myös käteen Grabbarna Grus CREW paidat.

Kolmas päivä - bileet laivalla
Kolmantena päivänä heräsimme hyvissä ajoin aamulla syömään tukevaa aamupalaa mm. pekonia, nakkeja, meetvurstia ja iso pino leipää. Risteilylle lähdettiin kello 12 ja matkaevääksi valitsimme muutaman desin OUZO pullot porukallemme. Risteilyn alussa teimme huomion, että omat pullot kerättiin pois ihmisiltä, joten kävimme nopeasti ostamassa risteilijän baarista vesipullon ja tyhjennettyyn pulloon kaadoimme ouzomme Party Cruisella ajeltiin pitkin Kyproksen rannikkoa, ja pysähdyimme matkan aikana kolmeen eri poukamaan uimaan. Pysähdysten aikana suoritettiin myös useita kilpailuja yläkannella mm. kuoharipullojen sukellusta ja hyppykisoja. Risteilyyn kuului myös ruokailu: broilerin koipia, perunoita, salaattia. Risteily kesti noin kuusi tuntia ja risteilyn jälkeen kiirehdimme syömään Gyros with pita Ayia Napan rantakadulle. Hotellille päästyämme oli pari kenkiä hävinnyt reissun aikana sekä kolme paria sukkia :D. Hotellilla otimme loppuillan rennosti ja istuskelimme parvekkeella ja käyden myös muiden suomalaisten nuorien parvekkeilla viettämässä aikaa. Ehkä kuitenkin hauskimmat vitsit luettiin kahden rovaniemeläisen kolmekymppisen miehen parvekkeella, joiden seurassa viihtyi hyvin koko paikan suomalaisporukka. Myöhään illalla kävimme vielä pyörähtämässä baarikadulla muutamalla jonne myös yksi seurueemme jäsenistä jäi muiden suomalaisten kanssa viettämään yötä. Ja kuinka ollakaan tämän reissun aikana hävisivät myös toiset kengät.

Neljäs päivä - “ei tänää jaksais”
Neljäntenä päivänä olimme melko väsyneitä kuumuden ja valvomisen takia ja kaikilla olikin paljon univelkaa kertynyt matkan aikana. Nukuimme aamulla pidempään kuin muina aamuina ja lähdimmekin herättyämme syömään rantakadulle kunnon lounaat: kreikkalaista salaattia ja grillipihvit. Aterian jälkeen suuntasimme rannalle ottamaan aurinkoa, jossa vietimme muutaman tunnin, kunnes taas palasimme hotellille peseytymään ja istuskelemaan parvekkeelle. Päivällä huilattuamme jokaisella ryhmän jäsenellä alkoi tunnelma parantua ja alkoi tuntua siltä, että totta kai tänään lähdetään illalla “ilmaisen viinan” bileisiin. Ei siis muuta kuin muutamat oluet ja Smirnoff Icet naamaan ja hotellin baariin muun porukan seuraan, joka oli lähdössä mukaan Grabbarna Grusin bileisiin. Grabbarna Grusiin päästiin noin kahdeksan maissa ja siellä annettiin jokaiselle oma muki koko iltaa varten. Muun porukan odottaessa vielä ulkona leimaansa ja mukiaan, menimme viereiseen baariin pelaamaan biljardia kunnes Grabbarna Grusissa alkoi bileet. Grabbarna Grusissa tarjoiltiin myös ruokaa, tällä kertaa oli vuorossa tex mex tyylistä ruokaa, joka osoittautui varsin hyväksi. Grabbarnassa biletettiin hieman yli puolen yön kunnes koko porukka lähti jatkoille Bagleys nimiseen paikkaan, jossa vietettiin tunnin verran tanssein, mutta lähdimme paikasta, koska se oli erittäin kallis ja suuntasimme hotellille, jossa kävimme Aqua Pool nimisessä yökerhossa katsomassa koska olimme saaneet sinne ilmaisliput. Paikka oli erittäin sotkuinen, eikä sinne tehnyt mieli palata. Loppuyö menikin parvekkeellamme istuen, kunnes aurinko alkoi nousemaan ja päätimme käydä vielä kävelemässä, ja yllättäen tapasimme kadulla myös muita suomalaisia. Ja eikun seitsemältä aamulla nukkumaan ja kymmeneltä ylös uuden päivän viettoon J.

Viides päivä - Tommy’s PUB

Viidentenä päivänä heräsimme hyvin virkeinä kolmen tunnin yöunien jälkeen :D. Aamulla suuntasimme syömään läheiseen leipomoon patonkeja “vai mitä ne olikaan”. Samalla reissulla lähdimme rannalle ottamaan aurinkoa ja palasimme joskus kolmen maissa hotellille takaisin ja jäimme juttelemaan kotiin lähtevien suomalaisten kanssa. Illalla kuitenkin kokeilimme erilaisia OUZO sekoituksia, jonka jälkeen lähdimme syömään Moo-Moo tavernaan, josta maittavan aterian jälkeen suuntasimme Tommy’s PUBiin laulamaan karaokea. Tommy’s PUB oli englantilainen ja konservatiivinen, joten vauhdikkaat laulumme eivät olleet ne eniten aplodeja saaneet. Tommy’s PUBista lähdimme takaisin hotellille istumaan loppuillaksi.

Kuudes päivä - Grabbarna Grus kutsuu
Kuudentena päivänä menimme ensimmäistä kertaa hotellimme uima-altaalle ottamaan aurinkoa. Siinä päivän makoiltuamme kävimme illalla syömässä Gyros with pita ateriat ja pizza slicet myöhemmin. Samaisena päivänä menimme vielä Grabbarna Grusiin viimeistä kertaa bailaamaan. Grabbarna Grusissa tanssiessa tuli joka kerta kova hiki, koska paikka oli täynnä ihmisiä ja yö oli kuuma.

Seitsemäs päivä - Kahdeksas päivä

Kahtena viimeisenä päivänä kävimme kävelemässä rannalla ja ostelemassa matkamuistoja, sekä kävimme ensimmäisenä näistä syömässä rannalla olevassa ravintolassa, josta oli upeat näkymät tuuliselle merelle. Toisena näistä kävimme taas hotellimme lähellä olevassa tavernassa syömässä, josta saimme alennuslipun viereiseen kauppaan, josta ostimme matkamuistoksi OUZO pullot kotiin vietäviksi.
Loput viimeisestä päivästä istuimme hotellin aulassa ja odotimme kotiin lähtöä. Kone muuten lähti vasta 23.55 illalla Larnakan lentokentältä.

Ayia Napa on ehdottomasti nuorille tarkoitettu paikka. Varsinkin nuorille, jotka tahtovat juhlia ja valvoa usean päivän putkeen, suosittelen ehdottomasti Ayia Napaa. Jos taas etsit rentouttavaa rantalomaa, en suosittele lähtemään, Ayia Napaan sitä varten, sillä sinne kannattaa mennä ehdottomasti bailaamaan. Koulunsa päättävälle tai pääsykokeet tehneelle paikka on kuin taivas rankan työn jälkeen - suosittelen!

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Tähän matkakertomukseen ei ole liitetty kuvia.

Kommentit

santtu - 18.8.2008
Kyllä tuntui menevältä ja nuorekkaalta lomalta! Juttuasi oli kiva lukea vaikkakin itse "melkeinpä hengästyin" lomaasi "eläytyessäni", sillä näin juhlaisaa lomailua ei enää "tällä iällä" jaksaisi. On tosi hyvä tietää, että Ayia Napa on tällainen "nuorten menomesta", sillä itse emme ole vielä Kyproksella käyneet, joten varmasti se on maa, johon vielä joskus reissu tehdään...

mapy - 21.8.2008
Melkeinpä voisin väittää, että liikaa baarikierroksia mun makuun. Ennemmin parit oluet rannalla :D Muistakaa, et piti tehdä se haastattelu biletykseen ;)

mistyli - 28.8.2008
Heh, mulle tuli samanlainen fiilis kuin aiemmin kommenttia laittaneille :D Aikamoista partymeininkiä, mutta mikäpäs ettei, kun nuoria ollaan. Itsekään en kovin vanhus ole ;) mutta jopa minä melkein hengästyin lukiessa.

Hieno reissu kaveriporukan kesken!

Myönnettäköön, että kun kerran olin opiskelijamatkalla (Latvia + Tsekki), niin olihan se vähän kosteampaa kuin esim. edellinen matkani avopuoliskon kanssa Egyptissä :D

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!