Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Heinäkuussa 2008

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Tsekki
Kohde: Praha
Kirjoitettu: 18.7.2008
Muokattu: 19.7.2008
Lukijoita: 13170

Joskus parikymppisenä päätin että ennen kuin perustan perheen käyn Prahassa juomassa oluen terassilla. Aina ei mene suunnitelmat ihan yksiin, joten matkasin Prahaan reilu kymmenen vuotta myöhemmin mieheni ja lapseni (3,5-vuotias) kanssa :)

Vietimme siis Prahassa yhdeksän yötä. Ennen matkaa tilasimme lentokenttäkuljetuksen hotelliin. Lentomme saapui illalla, joten ajattelimme tämän tavan olevan helpoin meille.

Pääsääntöisesti päivämme alkoivat seiskalta, jollon heräsimme ja suuntasimme hotellin tarjoamalle aamupalalle. Ysin aikaan olimme odottelemassa raitiovaunua hotellin edustalla. Iltapäivällä palasimme hotellille lepäämään ja lähdimme päiväunien jälkeen uudestaan ulos muutamaksi tunniksi, yleensä keskustaan.

Ensimmäinen päivä oli kaikista raskain ja se myös oli matkamme ainoa hellepäivä. Halusimme lähteä kävellen, joten lykkäsimme lapsemme kärryihin ja lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Vltava tuoksui ihan kalalta :D Löysimme Palladiumin kauppakeskusken ja suuntasimme sinne. Kenkäkaupasta löytyi Elefanttenin kengät lapselle, jee! Näitä kenkiähän ei enää Suomeen tuoda ja edelliset olivat ostetut viime kesän Varsovan reissulta. Kun kauppakeskus oli kierretty lähdimme Ruutitornin suuntaan ja raatihuoneentorin kautta päädiyimme taas Vltavan rannalle. Kaarlensilta!! :D Päädyimme lopulta muutaman mutkan kautta kulahtaneina Prahan linnaan. Miksi kukaan ei ollut varoittanut että linna on kukkulalla?! Onneksi lapsen vaunuissa on kunnon renkaat. Löysimme tiemme pois Prahan linnasta ja päätimme kävellä hotellille takasisin. Kaiken kaikkiaan olimme tällä kävelyllä kuusi tuntia... ja sen kyllä huomasi. Jatkossa käytimme ratikoita, kerran vain kävelimme keskustasta takaisin hotellille ja sekin kävely vain sen takia että erehdyimme sillasta. Meidän käyttämän sillan päässä ei ollutkaan pysäkkiä. Onneksi tämä kerta ei ollut se kun vettä satoi kaatamalla...

Nähtävyyksistä sen verran että pyrimme valitsemaan myös sellaisia paikkoja joissa lapsi pääsisi liikkumaan. En laita näitä paikkoja aikajärjestykseen joissa kävimme ja muutama nähtävyys varmaan jää mainitsematta.

Prahan linna. Menimme sinne heti aamusta. Ostimme liput ja oikeuden valokuvata. Perhelippu 500 korunaa ja valokuvalupa 50 korunaa. Lippumme oli laajempi ja siihen kuuluvista nähtävyyksistä kävimme Vituksen katedraalissa, Pyhän Yrjön basilikassa, Kuninkaan linnassa ja Ruutitornissa. Turisteja oli aamusta tosi vähän, joten kävelimme suoraan Vituksen katedraaliin sisälle. Ja se on UPEA! Kultainen kuja oli pieni pettymys sillä se oli aika lyhyt. Toisekseen kun olimme siellä alkoi paikalle kerääntyä turisteja ja valokuvat kujalta ovat pääasiassa kuvia muista turisteista :/ Kun kävelimme sitten uudestaan Vituksen katedraalin ohi niin sinne oli suunnilleen 60 - 70 metrin jono. Kannattaa siis lähteä aamulla matkaan. Kävelymme jatkui ja muutaman mutkan kautta päädyimme Loretoon. Se oli suljettu tunnin verran, joten etsimme ravintolan ja kävimme syömässä. Samalla katsastimme poliisivoimat jotka olivat turvaamassa Condoleezza Ricen vierailua :D Mitä tulee Loretoon niin nautin joka hetkestä siellä. Loreton aarteet saavat sanattomaksi. Kuulimme myös upean kirkonkellojen soiton. Loretossa ei saanut ottaa valokuvia. Pääsymaksu Loretoon oli nimellinen.

Prahan eläintarha. Vau! Se on iso! Lippu aikuiselta 150 korunaa ja lapselta 100 korunaa. Kiertelimme ja katselimme kaikessa rauhassa eläintarhaa. Saimme siellä kulumaan useamman tunnin. Lasta ei niinkään kiinnostanut eläimet, se tykkäsi juosta siellä ja polkuahan siellä riittää vaikka millä mitalla, niin ylä -kuin alamäkeäkin. Eläintarhan vieressä on Troijan linna jossa poikkesimme kun lähdimme eläintarhasta. Emme käyneet linnan sisällä vaan nautimme upeasta puistosta. Tai siis tavallaan kävimme sisällä, nimittäin kellarissa. Siellä oli viinimuseo ja viinikauppa. Ostimme sieltä pari pulloa viiniä.

Valkea vuori (Bílá Hora). Tänne suuntasimme sitä varten että pääsemme puistoon. Toki meitä myös kiinnosti Valkea vuoren taistelu ja "sakaratalo". Raitiovaunumatka oli pitkä, mutta mukava. Näimme mukavasti Prahaa, muutakin kuin keskustan aluetta. Metsikössä oli myös kivana bonuksena leikkipaikka lapsille. Turisteista ei ollut tietoakaan :)

Prahan merimaailma. Aika pieni paikka, omalla tavallaan sympaattinen. Liput suht kalliit 240 korunaa aikuiselta. Lattialta löytyy neliö jossa lapset voivat juosta ja merenneidot menee karkuun kun askel osuu laittiaan. Lapsi olisi juossut tässä koko päivän... :D Mitä niitä kaloja katselemaan kun voi juostakin. Samalta alueelta löytyy Tivoli joka on surkea. Tiedä sitten satuttiinko paikan päälle todella huonona hetkenä. Tivolin jälkeen suuntasimme Stromovkan puistoon. Siellä vietimme hyvän tovin vain kävellen ja rauhoittuen.

Petrinin kukkula. Nousimme kukkulalle aamun ensimmäisellä hammasrattaalla. Kävelimme hetken puistossa vailla päämäärää kun emme tajunneet missä näköalatorni on. Kun sitten sen löysimme ostimme liput ja aloimme kiivetä. Portaat torniin menivät tornin ulkopuolella. Torni huojui. Typeränä jatkoin matkaa ylös päin. Maisemien ihaileminen muuttui toissijaiseksi. Kiinnostuksen kohteeni oli portaat jotka vievät alas (taisin jopa mainita pari rumaa sanaa) :D Mies ja poika tykkäsivät tornista. Kun olimme onnellisesti saaneet tukevaa maata jalkojen alle suuntasimme peililabyrinttiin. Se oli pieni mutta hauska. Labyrinttivisiitin aikana alkoi satamaan. Päätimme lähteä kävelemään alas kukkulaa. Sade yltyi ja haimme suojaa kukkulalla olevasta ravintolasta. Istuimme siellä 1,5 tuntia nauttien sateenropinasta ja hyvästä ruuasta. Ihana ravintola!

Lastensaari (Detsky Ostrov). Tämä pitää mainita. Prahassa on aika vähän leikkipaikkoja lapsille. Lastensaari on jokaisen lapsiperheen pakollinen viereilupaikka. Siellä löytyy jos jotain lapsille, myös kastautumismahdollisuus. Aikuiset eivät saa mennä leikkipaikan telineisiin. Tämä tuli selväksi kun mies meni keinulaudalle pojan kanssa. Saaren vahti tuli antamaan noottia. Noottia sai myös isä joka keinui suuressa renkaassa lapsensa kanssa.

Yhteenvetona matkasta voin todeta että se oli erittäin onnistunut. Praha on ihana kaupunki.

ps. Join oluen terassilla ;)

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Kaarlensilta ensimmäisen kerran kun me sen näimme
(Lisätty: 18.7.2008)

Vituksen katedraali sisältä

Vituksen katedraali

Osa Troijan linnan puistoa

Valkean vuoren metsätie joka johtaa "sakaratalolle"

Tanssiva talo

Näkymä Petrinin kukkulan näköalatornista

...ne tornin portaat
(Lisätty: 19.7.2008)

Meidän hotelli. Park Hotel ****. Maksettiin majoituksesta aamiaisineen 50€/yö. Voin suositella hotellia. Hotellin lähellä on Albert (ruokakauppa), erilaisia ravintoloita, leipomonmyymälöitä sekä kioskeja. Hotellin edestä menee raitiovaunulijat 12 ja 17 suoraan keskustaan. http://www.parkhotel-praha.cz/

Kommentit

mapy - 20.7.2008
Heippa Sanna!

Tervetuloa mukaan matkailijoihin :)

Olit kirjoittanut mielenkiintoisen matkakertomuksen, josta kuulin taas uutta ennen tuntematonta. Prahan eläintarhasta, lastensaaresta ja valkeasta vuoresta en ollutkaan aiemmin kuullut ;) Tanssiva talo näyttää mielenkiintoiselta ulospäin :D

sei11ja - 3.8.2008
Oli mielenkiintoinen ja selkeä kuvaus Prahasta

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!