Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Avovaimon kanssa Cattolicassa elokuussa 2011

Kirjoittaja: mapy
Kohdemaa: Italia
Kohde: Cattolica
Kirjoitettu: 29.8.2011
Muokattu: 7.9.2011
Lukijoita: 14395

Kaveriporukan Splitin reissun jälkeen varattiin avovaimon kanssa Aurinkomatkoilta äkkilähtö Italian Cattolicaan. Matkan yhteydessä sai varata retket etukäteen, joten varasimme ja maksoimme suoraan retket Venetsiaan ja Firenzeen. Lähtiessä Finnairin lento oli myöhässä reilun tunnin verran lentokoneen ja lähtöportin vaihdon vuoksi, mutta paluulento lähti suurinpiirtein ajallaan.

Ensimmäisenä päivänä saavuimme loppuiltapäivästä Hotel Senior -hotelliin. Huone oli varsin pieni ja pelkistetysti sisustettu, mutta toimi hyvin matkamme päämajana. Ensimmäisenä päivänä kävimme matkatoimiston infossa Osteria Da Charlie -nimisessä ravintolassa hotellin vieressä. Yllättäen kyseisestä ravintolasta sai kaikkein parhaimmat liharuuat verrattuna muihin ravintoloihin. Ensimmäisenä päivänä kävelimme pienen reissun hiekkarannalla ja Cattolican satamassa, jossa söimme Pirates -ravintolassa. Yleisesti ottaen ravintoloissa ja muualla voi olla ongelmallista kommunikoida ilman italian kieltä. Paikalliset ja palvelutyöntekijät puhuivat muutenkin vain harvoin englantia. Toisaalta suurin osa koko rannikon lomailijoista lienee myös italialaisia.

Toisen päivän aamuna kävimme ensin hiekkarannalla uimassa, ja lähdimme päivän kuumaa aikaa pakoon hotelliin. Pesun jälkeen luvassa oli reissu Riminin Le Befane -ostoskeskukseen, joka olikin varsin suuri. Ostoskeskuksessa on monia todella edullisia liikkeitä, mutta mukaan mahtuu myös kalliita merkkituotemyymälöitä. Itse ostin pari paitaa ja uimakengät. Le Befane -ostoskeskukseen kulkee ilmainen bussi Cattolicasta ja kyyti on myös maksuton takaisin päin.

Kolmantena päivänä oli aikainen herätys ja kävely Cattolican juna-asemalle. Juna-asemalla ostimme leimattavat junaliput, joilla pääsisimme Modenaan. Kannattaa muistaa leimata junalippu keltaisessa laitteessa ennen junaan astumista, sillä muuten junassa voi napsahtaa 50€+matkan hinnan verran maksava sakko. Modenaan menimme junalla, koska päämääränämme oli Maranello ja Modenassa oli tätä lähin juna-asema. Modenassa etsimme bussia Maranelloon, mutta bussia ei ilmeisesti kulkenut juna-asemalta suoraan Maranelloon, joten päädyimme ottamaan taksin. Taksi Modenasta Maranelloon kustansi mennessä 25€ ja tullessa 37€, joten paluumatka ei tainnut olla aivan suorin reitti. Itse Maranellossa kävimme Ferrari museossa, Ferrarin virallisissa fanikaupoissa ja kiertelemässä muutenkin kaduilla. Ferrari museon pääsymaksu oli noin 15 euron luokkaa aikuisilta. Kaupoista tuli shoppailtua Ferrarin merkkiä kantavat takki, lippalakki ja lippu.

Jottei lomalla tulisi liikaa nukuttua, niin nejäntenäkin päivänä oli aikainen herätys matkatoimiston järjestämää Venetsian retkeä varten. Lähdimme hotellin edestä linja-autolla kohti Venetsiaa. Ensimmäiset kolme tuntia kului linja-autossa, jonka jälkeen oli vuorossa noin 1,5 tunnin venematka Venetsiaan. Matkaoppaan mukana kiersimme pienen kierroksen Venetsiassa kuunnellen kaupungin historiasta. Matkaopas järjesti myös niin, että pääsimme varattuun aikaan gondoleilla tekemään alle tunnin pienen reissun kuuden hengen porukoissa, jolloin hintaa kertyi vain 20€/naama. Muuten gondoli-ajelu kustantaa tiettävästi huomattavasti enemmän. Lopun aikaa kiertelimme ympäri Venetsiaa ja ostimme tuliaisia, joihin lukeutui mm. Venetsiaa kuvanneista elokuvista tutut maskit/naamiot.

Viidentenä päivänä saatiin nukkua taas pidempään, vaikkakin hotellin aamiaisella piti käydä ennen kello kymmentä. Aamiaisen jälkeen suuntasimme pariksi tunniksi hiekkarannalle. Hiekkarannoista sanottakoon, että ne ovat todella matalia ja veden edustaa kiertää koko rannikon matkan kiviröykkiöt, joten aalloista ei ole pelkoa. Itse tosin olisin aalloissa lillunut, mutta Cattolica ei ole paras paikka tällaiseen. Rannan jälkeen kävimme pesulla ja suunnistimme minijunalla Gradaran linnoitusta tutkimaan. Gradarassa on museo ja linnoitusta kiertävä muuri, jota pääsee kävelemään maksamalla pääsymaksun. Alle 24-vuotiailta linnoitus + muurin kävely kustansi kolme tai neljä euroa. Vietimme jonkin aikaa muutenkin paikan päällä ennen palaamista minijunalla takaisin Cattolicaan. Minijunan aikataulut eivät näyttäneet ainakaan kyseisenä päivänä pitävän yhtään paikkaansa.

Kuudentena päivänä heräsimme jälleen aikaisin, sillä lähdimme matkatoimiston järjestämälle retkelle Firenzeen. Ajomatka kesti noin kolme tuntia, mutta olisi ilmeisesti voinut kestää pidempään, jos olisi ollut ruuhka-aika. Firenzessä ohjelmaan kuului matkaoppaan mukana kiertely ja kaupungin esittely. Tämän jälkeen oli vapaa-aikaa, jonka käytimme shoppailuun ja kävelyyn kaduilla. Kauppakujan liikkeistä ostin biisoninnahkasta tehdyn takin, jolle kertyi hintaa 180€. Takin lähtöhinta taisi olla 500€, mutta oli alennusten aika. En toki suostunut myöskään myyjän ensimmäiseen tarjoukseen, vaan kauppaa tekemällä hinta tippuu mukavasti alaspäin.

Viimeinen päivä kuluikin aamulla hetken aikaa hiekkarannalla, jonka jälkeen teimme vielä ostoksia Cattolicassa. Menimme melko aikaisin nukkumaan ja seuraavana aamuna oli sitten lähtö takaisin Suomeen. Matka sujui mukavasti ja kaikkiaan jäi ihan mukava kuva Cattolicasta.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Kuvaa Cattolican rannan tuntumasta

Ferrari museon edessä

Museosta löytyi kaikenlaisia autoja

Sari suihkulähteen vierellä Cattolicassa

Gondoleja Venetsiassa

Gradaran linnoitus

Patsaita Firenzessä
(Lisätty: 29.8.2011)

Kojuilla on omia liikkeitä kojujen takana, joista löysin myös nahkatakkini

Kommentit

sei11ja - 7.9.2011
Kylläpä näitte paljon italiaa noinkin pienessä ajssa.Vielä ehditte tekemään mielenkiintoisia ostoksiakin muistoiksi matkalta.

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!