Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Firenze + päivä Pisassa Helmikuussa 2011

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Italia
Kohde: Firenze
Kirjoitettu: 1.3.2011
Muokattu: 1.3.2011
Lukijoita: 9428

Sunnuntanina 20.2 aikaisin aamulla lähdimme Helsinki-Vantaalle kohti Firenzeä. Lentoomme kuului välilasku Pariisin Charles de Gaullella, joten koneen nokka näytti siihen suuntaan aluksi. Olin stressannut vaihtoa etukäteen todella paljon vaikka vahtoaikaa oli varattu pari tuntia. Jälkikäteen nauratti stressin määrä suhteessa siihen että me kävelimme suoraan terminaalista 2D bussipysäkille josta bussi 2N lähti terminaaliin 2G. Laukutkin tuli mukana kumpaankin suuntaan. Meidän ensimmäinen kokemus CDG:ltä ja hyvä sellainen.

Firenzeen laskeuduttiin iltapäivällä. Lentokenttäbussia etsiessä tehtiin “kunniakierros” lentokentän edustalla kuten opasteet käskivät tekemään… Oltaisiin myös suoraan voitu kävellä taksien välistä pysäkille ja hypätä bussiin. Matka Santa Maria Novellan rautatieasemalle meni nopeasti ja sitten käveltiinkin jo kohti hotellia.

Meidän hotellina toimi Hermitage jonka sijainti on mielettömän hyvä. Se on ihan Ponte Vecchion vieressä. Järjestäen kaikki nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä hotellista. Mitä itse hotellin tulee niin se on normaali 3* hotelli. Se on siisti ja hyvin hoidettu. Meidän huoneessa oli yöllä viileä mikä ei ollut kovin kiva juttu. Aamiainen oli järjestetty niin että perusjutut olivat esillä. Erikseen sitten piti rastittaa paperilapusta mitä ylimääräistä halusi ja osa ylimäääisistä maksoi 3 €/annos. Aamiaisella ei ollut ollenkaan kasviksia tarjolla. Me maksettiin hotelliyöstä 70 € joka on mun mielestä sopiva hinta siihen nähden mitä me saatiin ja mikä on Firenzen hintataso.

Kun me oltiin saatu huoneemme ja tavaramme sinne niin lähdimme kävelemään kaupungille. Iltapäivä oli sen verran pitkällä joten ei menty minnekään vaan käveltiin ristiin rastiin (käveltiin muuten Uffizin ohi jonne oli varmaan 30 metrin jono) keskustan alueella. Löydettiin kiva ravintola (Gusto Leo) jossa käytiin syömässä ja sitten suunnattiin takaisin hotelliin nukkumaan.

Maanantaina herättiin reippaina ja aamupalan jälkeen lähdettiin rautatieasemalle. Automaatista saatiin käteisellä näppärästi junaliput Pisaan ja sitten istuttiinkin junassa. Tosin toinen meistä juoksi takaisin laiturin päähän ja leimasi lipun siellä kun unohdettiin leimata lippumme. Junamatka 1. luokassa maksoi noin 20 € (2+1). Maisemat olivat hienot. Kesällä ne ovat varmasti upeat. Pisassa jäätiin keskustan rautatieasemalla pois ja kävelymatka kohti Piazza dei Miracolia alkoi. Me ei kävelty sinne suorinta reittiä vaan käveltiin suunnilleen oikeaan suuntaan katsellen samalla kaikessa rauhassa miltä Pisa näyttää. Olisin halunnut käydä Santa Maria della Spinassa mutta se oli kiinni. Lopulta päädyttiin melkein Pisan kaltevan torin viereen. Vau! Se on ihana! Siinä sitten innoissamme näpsimme pakolliset kuvat ja lähdimme ostamaan lippuja. Sain lipun torniin reilun tunnin päähän, joten ei tullut sen suhteen pitkää odotusta. Alunperin suunnitelmiin kuului ostaa lippu etukäteen kotisohvalta. Lippu pitää ostaa vähintään 15 päivää aikaisemmin joten jäin ilman lippua kun unohdin tuon. Ennen tornia kävimme Sinopiessa sekä katsomassa rivistöä matkamuistomyyjien kojuja. Sitten tuli h-hetki ja kiipeäminen torniin. Ensimmäiset pari kierrosta tuntuivat oudolta kun tuli auringon paisteesta sisälle eikä nähnyt kunnolla pimeässä. Tornin vinous tuntui myös heti alusta saakka. Onnekseni edessäni käveli vanhempi mies joten ei tarvinnut sprintata ylös vaan sai kävellä rauhassa. Tornista on upeat näköalat Pisaan. Harmitti lapsen puolesta kun hän ei saanut kiivetä torniin, se kun on alle 8-vuotiailta kiellettyä. Tornin portaat olivat joissain kohden niin kuluneet että aikuisellekin askellus oli vaikeaa, joten kielto on ihan ymmärrettävä. Tornin jälkeen kävimme ihailemassa Duomoa ja kastekappelia. Hautausmaa oli mielenkiintoinen, harmi vaan että hautojen kirjoitukset ja kuvat eivät avautuneet meille. Kun lopulta olimme saaneet tarpeeksi Piazza dei Miracolista lähdimme kiertoteitse kohti rautatieasemaa. Kävelimme pieniä kujia sinne tänne kunnes tulimme Arnon rannalle linnoituksen kohdilta. Kävimme syömässä ja sen jälkeen ostimme liput rautatieasemalta takaisin Firenzeen.

Tiistana aamusta suunnistettiin Uffizin ohi (jossa jälleen pitkä jono) kohti Accademiaa. Jouduimme jonottamaan noin 10 minuuttia kunnes pääsimme sisälle. Pitänee tässä vaiheessa tunnustaa että me ei olla suuria taiteen ystäviä, mutta Accademia teki vaikutuksen. Se on upea paikka. Maalauksia olisi voinut katsella pidempäänkin. Daavidin patsas oli suuri. Jotenkin olen kuvitellut sen olevan pienempi. Suosittelen, varsinkin niille jotka eivät jaksa katsella tauluja tunti tolkulla.

Accademiasta lähdimme arkeologiseen museoon. Se oli mielenkiintoinen ja enemmän meidän juttumme. Museossa ei ollut kun muutama vierailija ja pari paikallista lapsiryhmää. Saatiin rauhassa katsella kaikki mitä haluttiin. Lapseen teki vaikutuksen muumiot joita se tuijotti pidemmän aikaa, tiedä sitten oliko ne hienoja vai kamalia sen mielestä… Kun pääsimme ulos museosta ajattelimme mennä Duomoon. Sitä ennen halusimme kuitenkin syödä ja ravintolaa etsiessä päädyimme Santa Maria Novellan basilikaan. Kävimme siellä ja vierailun päätteeksi löysimme ravintolan aukiolta basilikan läheltä. Kun olimme syöneet suuntasimme takaisin Duomolle ja kiipesimme torniin. Näkymät olivat hienot ja varsin tyytyväinen kolmikko laskeutui tornista alas. Lapsi olisi halunnut kiivetä vielä viereiseen torniin mutta jätimme sen myöhemmäksi. Kävimme muutamissa liikkeissä ostoksilla ja ne tehtyämme käväisimme viemässä ne hotellille (viimeisiä ale-tavaroita myytiin, sain esim. 79 € avokkaat 29 €:lla). Hotellilta jatkoimme matkaa Uffizin vierestä (jossa jälleen tajuton jono) Galileo museoon. Museo oli kiinni, joten päätimme mennä Santa Croceen. Kello oli jo sen verran että emme saaneet mukaan audio guidea. Sääli. Santa Croce on mahtava. Kun olimme museon puolella niin tuli valomerkki ja koko porukka laitettiin pihalle. Aika meni tosi nopeasti.

Keskiviikkona lähdimme Oltranon puolelle katsomaan Palazzo Pittiä. Ostimme liput ja menimme palatsiin. Tauluja taulujen perään. Ei tarvitse nähdä maalauksia pitkään aikaan. Kävimme katsomassa myös Enzo Faraonin näyttelyn palatsissa kun se sisältyi meidän ostamaan lippuun. Kun selvisimme palatsista ulos kävelimme Oltranon katuja ja nautiskelimme Firenzestä. Päädyimme mutkien kautta Galileon museoon (vanhalta nimeltään Institute and Museum of the History of Science) ja sivistimme itseämme tieteen historian alalla. Hieno museo! Museossa käynnin jälkeen pyörähdimme syömässä ja päätimme mennä Palazzo Vecchioon. Ostamiimme lippuhin sisältyi Damien Hirstin timanttipääkallo jonka kävimme katsomassa. Tulipahan senkin nähtyä, tosin ei ihan selvinnyt meille ummikoille mikä sen tarkoitus oikein on. Itse palatsi on hieno, kattomaalaukset ovat mielettömän upeita.

Torstai, kotiin paluun päivä. Kävimme aamusta kiertelemässä kauppoja. Kiipesimme samalla reissulla Duomon viereisen Campanilen torniin kun yksi meistä mankui sinne ja oltiinhan me vähän niin kuin luvattu mennä sinne. Aamupäivän aikataulu meni vähän myöhäiseksi ja jouduimme kiirehtimään bussiasemalle että ehtisimme lentokenttäbussiin. Onneksi olimme aikaisemmin käyneet katsomassa mistä bussit lähtee joten ei tarvinnut panostaa kiireessä etsimiseen. Annettiin 10 € bussikuskille ja matka lentokentälle alkoi. Meidän Firenzen reissu päättyi kun kone laskeutui Helsinki-Vantaalle 23.00.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Ponte Vecchio

(Lisätty: 2.3.2011)

Kommentit

mapy - 17.6.2011
Kaikesta päätellen matkanne oli varsin onnistunut kokemus :) Öinen vilpoisuus ei tosin välttämättä ollut ihan parasta. Mahtokohan hotellissa olla ilmastointi hieman kovemmalla? Kiitos hyvistä linkkivinkeistä! :)

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!