Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Kolme kaupunkia -Praha, Bratislava ja Wien

Kirjoittaja: sanna
Kohdemaa: Tsekki
Kohde: Praha, Bratislava, Wien
Kirjoitettu: 31.7.2010
Muokattu: 31.7.2010
Lukijoita: 9849

Heinäkuun 20. päivä kukonlaulun aikaan alkoi meidän matka kohti Prahaa, Bratislavaa ja Wieniä. Edullisimmat lentoliput saatiin Wieniin joten sinne suuntasi meidän lentomme.

Austrian lento laskeutui Swechatille ajallaan. Meille jäi hyvin aikaa syödä ja asennoitua noin viiden tunnin bussimatkaan kohti Prahaa. Kello 11.15 starttasi meidän Student Agencyn bussi lentoaseman edestä ja niin sitä lähdettiin bussilla sitten teinivuosien Lapin matkojen J Bussi oli hieno. Matkan aikana tarjottiin juotavia ja katsottiin pari elokuvaa bussin nahkatuoleista joissa oli kuulokeliitännät. Bussin wc on pygmeille, mutta niinhän ne on kaikissa busseissa joissa vessa on. Ilmastointi bussissa pelasi ja bussikuski ajoi hyvin. Kun päästiin Wienistä pois niin maisemat olivat hienot. Ei voi olla suosittelematta Student Agencyn bussia, ainakin tälle osuudelle J

I-ihana Praha. Florencin bussiasemalta hypättiin metroon jolla päästiin vaihtamatta Andeliin joka oli meidän hotellin lähin metroasema. Tietysti lähdettiin asemalta väärään ulostuloon ja vähän aikaa oltiin ihmeissämme missä hotellimme oikein on. Hotellin ohjeet eivät oikein natsanneet meidän sijaintiimme… Löytyihän se Mövenpick viimein ja meidän iloksemme huoneemme luokitusta nostettiin executiveen. Huone oli iso ja siihen kuului pieni terassi. Näköalaa ei ollut, mutta ei me sitä sen kummemmin kaivattukaan. Lapsen riemuksi hotellin ravintolan nurmikolla oli iso trampoliini. Siellä me sitten pompittiin ja pompittiin ja pompittiin ja pompittiin J Hotelli oli varsin hyvä diili, sillä 4 yötä aamiaisineen maksoi 226 €. Huoneeseemme kuului myös ilmainen nettiyhteys.

Koska me ollaan käyty Prahassa pari vuotta sitten niin tällä kertaa ei panostettu nähtävyyksiin sen suuremmin vaan nautittiin kaupungista kävellen ja syöden hyvin. Lasten saarella käytiin leikkimässä ja katsomassa maisemia Petrinin kukkulan tornista. Torni tuntui yhtä pahalta kuin viimeksikin, tyhmä pää kun ei opi yhdestä kerrasta...

Prahasta tehtiin päivämatka Karlstejn linnaan. Junalla matka sujui joutuisasti ja perille päästiin helposti seuraamalla muita turisteja... Kylään tosin löytää helposti asemalta myös seuraamalla kylttejä. Kylä on kaunis ja kun linnasta näkee ensi silmäyksen tunne on uskomaton. Ei meinaa uskoa silmiänsä. Kylä on todella pitkälle kaupallistettu. Ravintoloita ja matkamuistomyymälöitä on vieri vieressä. Taatusti jokainen joka asuu kylässä elää turismista. Itse linna on upea ja täynnät mielenkiintoista historiaa. Jos linnaan ei halua kävellä rinnettä ylös voi kävelyn sijasta ottaa hevoskärryt. Mahtava päiväreissu!

Perjantaina 23. päivä suunnattiin Florencin bussiasemalle tarkoituksena ostaa bussiliput seuraavalle päivälle Bratislavaan. Oltiin niin vakuuttuneita Student Agencystä joten päätettiin jatkaa bussilla eikä junalla. Ilmeisesti jotkut muutkin ovat vakuuttuneita kyseisestä yrityksestä sillä meille myytiin “ei oota”. Pienen miettimisen jälkeen päätettiin käyttää Eurolinesin bussia kun kerran bussiasemalla jo oltiin. Saatiin liput aamun bussiin ja näiltä osin homma oli selvä.

Aamulla saavuttiin bussiasemalle ja huomattiin että lipuissa ei ole paikkanumeroita kuten Student Agencylla oli. Bussi oli melkein täynnä. Ei päästy vierekkäin istumaan. Onneksi päästiin kuitenkin lähekkäin istumaan. Brnossa ihmisiä jäi bussista pois ja me vaihdettiin paikkoja. Bratislavan ensinäkymiä hallitsi suunnaton määrä korkeita kerrostaloja ja lopulta Bratislavan linna sekä UFO-ravintola. Bussiasemalla lapsi alkoi valittamaan veskihätää ja vastoin parempaa tietoa hypättiin taksiin että päästäisiin nopeasti hotellin vessaan. En suosittele taksia Bratislavassa kenellekään, en edes hädässä. Taksikuski ei suostunut sanomaan matkan hintaa. Heitti matkalaukut takakontiin kamalalla kiireellä ja teki lähtöä. Me tietysti hypättiin kyytiin ja lopputulos oli se että hotellin edessä taksikuski huikkasi matkan hinnan, hyppäsi taksista ulos, heitti laukut kadulle ja palasi taksiin. Me kysyttiin hintaa uudelleen sillä ei kuultu sitä kunnolla ensimmäisellä kerralla tai sitten ei vaan haluttu uskoa sitä mitä kuultiin… 3 kilsan matka 30 €. Nyt asialle voi jo vähän hymähdellä, mutta tuolloin ei. Maksettiin lopulta taksista 20 € kun sen olisi pitänyt maksaa suunnilleen 8 €. Toivottavasti tämä taksikuski kolaroi autonsa… :p

Meidän hotelli Bratislavassa oli Tonavan varrella sijaitseva Devin. Hotelli oli tuulahdus menneiltä ajoilta ja allekirjoittanut tykkäsi hotellista paljon. Sielun silmin saattoi nähdä herrasmiehiä ja kauniita naisia upeissa vaatteissaan vierailemassa hotellissa. Huoneesta oli näkymät Tonavalle ja uuden sillan UFO-ravintolaan. Vanha kaupunki oli suunnilleen kulman takana ja linnaankin kävelymatka. Harmi ettei sää hellinyt meitä Bratislavassa. Tuuli oli niin kova ettei lapsella pysynyt lippis päässä eikä sadekaan ollut kaukana. Kävelimme ympäriinsä kunnes löysimme ravintolan jossa söin huonoimman pitsan ikinä. En jaksanut alkaa valittamaan puolikypsästä pitsasta sillä väittely taksikuskin kanssa riitti väittelyksi yhdelle päivälle. Ravintolasta jatkoimme Mikaelin portin kautta Bratislavan linnaan. Linnan pihalta on hienot näköalat kaupunkiin. Kävimme myös linnan näyttelyssä jossa esiteltiin uskonnollisia esineitä. Linnan puistosta löytyi kiva leikkipaikka lapsille. Tuulen yltyessä ja sateen alkaessa jouduimme hakeutumaan linnan ravintolaan suojaan ja herkuttelimme kahvilla sekä jälkiruoka-annoksilla. Pienen kävelykierroksen jälkeen päätimme lähteä hotelliin sillä sää ei ollut kovinkaan kannustava ulkoiluun. Illemmalla näimme ilotulitusta Tonavan vastarannalta.

Seuraavana aamuna suuntasimme bussiasemalle Tescon tavaratalon kautta ostamaan lippuja Wieniin. Samalla reissulla yritimme paikallistaa Sinistä kirkkoa jota emme kuitenkään löytäneet (meillä ei ollut Bratislavan karttaa joten suunnistimme mielikuvan varassa). Saimme liput Eurolinesin bussiin joka starttaisi klo 14.00. Kävelimme takaisin hotellille kaikessa rauhassa ja luovutimme huoneen. Söimme hotellin kahvilassa ja suuntasimme takaisin asemalle. Matkalla bussiasemalle löysimme Sinisen kirkon, harmi vaan että se oli suljettu joten nähtiin se vaan ulkoapäin. Tällä kertaa olimme hyvissä ajoin jotta saisimme paikat vierekkäin lapsen kanssa. Matkalaukkumme kustansivat 1 € kappale bussilipun päälle. Bussi lähti ja me sanoimme heippa Bratislavalle. Jos sanon totuuden niin tähän kaupunkiin en uudelleen tule. En löytänyt Bratislavan kanssa yhteistä säveltä. Oli ihan kiva käydä, mutta vielä kivempi lähteä J

Bussi saapui kuin varkain Itävallan puolelle. Bratislava näkyi edelleen kun jo oltiin raja ylitetty. Ajoimme muutaman idyllisen kylän läpi ja pian olimmekin jo kolkuttelemassa Wienin portteja.

Hotellimme Wienissä oli Mariahilfer kadulla sijaitseva Kummer. Prahan Mövenpickin ja Bratislavan Devinin jälkeen hotelli tuntui aluksi hajuttomalta ja mauttomalta. Hyvä hotelli kuitenkin kaikin puolin ja kun hotelliin oli tottunut se oli varsin viehättävä. Hotellin hyvä sijainti ostaskadulla näkyi meidän tahdissa nostaa rahaa automaateista sillä järjestäen joka kaupassa oli alennukset -50 % tai enemmän. Hotellin alapuolella on muuten sisäänkäynti metroon linjalle U3.

Ensimmäisenä päivänä Wienissä suuntasimme heti aamusta Schönbrunnin linnaan. Kun lähestyimme sitä niin linnan viereisellä kadulla oli bussia bussin perään ja ehdin jo kauhistua mahdollisesta kävijöiden paljoudesta heti aamusta. Saimme liput kuitenkin vaivattomasti ja pääsimme näkemään mitä upeimpia huoneita esineineen. Ihanaa! Linnasta suuntasimme linnan puistoon ja labyrinttiin. Labyrintin vierestä löytyi leikkipuisto ja olimmekin siellä hyvän tovin. Glorieteltä oli hieno näkymä linnaan ja Wieniin. Alun perin tarkoituksemme ei ollut käydä eläntarhassa vielä, mutta kun se oli ihan vieressä niin menimme myös sinne. Sisäänkäynti eläintarhaan oli melkein labyrintin vieressä. Saimme koko päivän kulutettua helposti yhdellä alueella J

Koska emme mukamas olleet vielä saaneet tarpeeksi nähdä esineitä ja huoneita suuntasimme seuraavana aamuna hienon Tapaninkirkon jälkeen Hofburgiin. Kaikkien esineiden paljous ja upeus veti sanattomaksi. Nämä pitää oikeasti itse nähdä sillä kukaan pysty kuvailemaan vastaavaa loistoa. Kun selvisimme kierrokselta ulos kävimme linnan kahvilassa istuskelemassa ja nauttimassa ilmapiiristä (Kaksi kahvia, omenamehu sekä levokset kolmelle 30 €).

Iltapäivällä menimme teknilliseen museoon. Tämä on ”lasten museo”. Meidän lapsi ei olisi halunnut lähteä täältä parin tunnin jälkeen. Pakko oli kuitenkin poistua sillä museo suljettiin. Museossa sai mm. lämmittää aurinkopaneeleita ja nähdä lämpötilan nousun, polkea sähköä polkupyörällä sähkölaitteisiin, nostaa vesialtaissa vettä eri tavoin, pyöritellä hammasrattaita jne.

Sitten seuraakin mun matkan kohokohta J Päivämatka Tonavan laaksoon. Ja tätä reissua on muuten joku odottanut hartaasti. Aamusella käveltiin Westbahnhoffille ja sieltä jatkettiin junalla Melkiin. Meidän piti ostaa yhdistelmälippu junalle sekä jokilaivalle tätä reissua varten mutta jonoa lippuluukulle oli siihen malliin että meidän ennalta katsottu päivän aikataulu olisi mennyt sekaisin jos oltaisiin jääty ostelemaan yhdistelmälippua. Joten junaliput otettiin automaatista (automaatit eivät muuten kysy kortin tunnuslukua, tiedä sitten johtuuko se sirusta kortissa) ja hypättiin junaan. Junamatka kesti reilun tunnin ja oli ihan kiva.

Melkissä käveltiin kylän läpi kohti luostaria ja käytiin siinä matkan varrella pyörähtämässä kirkossakin joka sattui olemaan kävelymatkan varrella. Katu luostarille oli idyllinen, tosin tätäkin katua värittivät turisteille myytävät matkamuistot. Luostari oli harmikseni osittain ulkoremontissa. Ostimme liput ja menimme luostarin museon kautta kiertämään luostaria. Museon huoneet olivat valaistuja eri väreillä. Että ärsytti. Huoneiden värivalaistus ja heijasteet vitriineistä tekivät valokuvauksesta, joka kerrankin oli sallittu astetta vaikeampaa tälläiselle amatöörikuvaajalle kuin itse olen. Toisekseen värivalaistus ei sovi luostarin henkeen, mutta mikäs minä olen arvostelemaan… Luostarin kirjasto oli mahtava. Mitähän mielenkiintoisia tarinoita kirjat pitävät sisällään?! Kirkko oli yksi kauniimpia joita olen ikinä nähnyt. Kävimme luostarin ravintolassa syömässä ja juomassa oluet. Sitten olikin jo aika kiirehtiä jokilaivalle jonka lähtöpaikkaa ei tiedetty varmuudella. Onneksi laituri löytyi ensi yrittämällä ja liputkin saatiin ostettua joten matka jatkui kohti Kremsiä.

Jos joskus puhutaan upeista maisemista niin niistä puhutaan nyt. Koko matka Melkistä Kremsiin on yhtä maisemien juhlaa. Tämän laivamatkan voisi tehdä muutaman kerran uudelleenkin helposti. Kremsissä kävelimme laiturilta asemalle muutaman kilometrin matkan ja ostimme liput Wieniin. Krems jäi mieleen sen verran hyvin että siellä voisi käydä uudelleen ja olla muutaman yön. Wieniin saavuimme Franz-Josefs-Bahnhofille. Aseman edestä päästiin suoraan raitiovaunulla takaisin lähtöpisteeseen Westbahnhofille ja hotellille. Ihana päivä! J Kaiken kaikkiaan tämä reissu maksoi ilman yhdistelmälippua vajaan 100 € kahdelta aikuiselta (Wien-Melk noin 30 €, Melk-Krems jokilaivalla 40 €, Krems-Wien noin 20 €), joten kalliimman kautta mentiin. Tähän kun lisää ruokailun luostarin ravintolassa, matkamuistot sekä herkkuttelun (=jälkiruuat listalta)+oluet jokilaivalla niin puhutaan 200 € päiväreissusta. Suosittelen yhdistelmälippua ehdottomasti.

Torstaina suunnattiin aamusta Haus Des Meeresiin, joka oli meidän hotellin lähellä. Hieno paikka. Pikkuapinat ja linnut lenteli vapaana omalla alueellaan. Aulan karppialtaaseen sai laittaa kätensä ensin kun kätensä oli pessyt vessassa ja kosketella karppeja. Yksi meistä uitti kättänsä antaumuksella altaassa ja sanoi karppien paijaamisen olevan yksi parhaimmista jutuista reissussa. Tuntuivat kuulemma kädessä kivalta…

Haus Des Meeresistä jatkoimme sotahistorialliseen museoon. Tässä museossa viihtyi myös allekirjoittanut. Yksi parhaimmista museoista joissa olen käynyt. Suosittelen vaikka ei olisi kiinnostunutkaan sotahistoriasta. Kun poistuimme museosta ja olimme lähellä lasten leikkipuistoa läheisessä puistossa niin taivas jyrähti muutaman kerran ja sitten alkoikin sataa kuin….. jostain. Aamulla oltiin katsottu säätiedostusta ja sateesta mainittiin. Silti jätettiin sateenvarjot hotellille, joten siellä sitten kykittiin vaahteran alla kun vesi piiskasi maata. Kun sade teki pienen tauon ehdittiin juuri sopivasti Sydbahnhofille suojaan uudelta sateelta. Sitten mentiinkin bussilla hotellille vaihtamaan vaatteita. Kun oltiin kuivateltu lähdettiin Naschmarktille syömään.

Perjantai 30.7, meidän viimeinen päivä Wienissä. Höh! Ennen huoneen luovutusta lähdimme Luonnonhistorialliseen museoon. Jos museo on valittu maailman 10 parhaimman museon joukkoon niin sinne kannattaakin lähteä ennen hotellihuoneen luovutusta muutamaksi tunniksi… Meiltä jäi näkemättä hyönteiset, linnut, matelijat ja nisäkkäät. En vieläkään tajua mitä me oikein ajateltiin vai ajateltiinko yhtään mitään. Onpahan ainakin yksi syy mennä uudelleen Wieniin J Eihän me kyllä ehditty käymään Praterissakaan.

Kun oltiin luvutettu huone lähdettiin Mitteen viemään matkatavarat. Ostettiin samalla CAT-liput ja lähdettiin sen jälkeen tappamaan muutama tunti ennen lentoa takaisin kotiin. Suunnattiin läheiseen Starbucksiin ja saatiin kaikki ällö olot sieltä. Eipä tee mieli makeaa vähään aikaan. Kolpakollinen karamellikahvia ja suklaamuffinssi… vieläkin puistattaa J Hieman tutkailtuamme karttaa päätettiin kävellä pieni lenkki ja päädyimme Hundertwasser-talolle. Sieltä suuntasimme takaisin Mitteen, ravintolaan ja CATilla lentokentälle kohti Suomea.

ps. Kappalejaot menevät joissain kohden miten sattuu. Kopioin tekstin Worksista enkä saa korjattu sitä kunnolliseksi.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Karlštejn linna ja kylä

Näkymä Devinin ikkunasta

Kohti Bratislavan linnaa. Kamala ruuhka...

Näkymä Bratislavan linnasta

Tonavan laakson maisemia

Kommentit

mapy - 19.8.2010
Mukavaa luettavaa matkakertomuksesi ja hyviä linkkejä myös matkaa suunnittelevalle. Kiitos näistä! Itse olen Itävallassa joskus käynyt ja Schönbrunin linnassa kanssa. Tuli myös muistaakseni melko pitkän yrityksen jälkeen selvitettyä myös puutarhan labyrintti :)

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!