Tunnus: Salasana:
» Rekisteröidy   » Salasana hukassa?

Matkakertomuksia Malediivit

Aina ei saa mitä tilaa!

Kirjoittaja: kikka
Kohdemaa: Malediivit
Kohde: Meerun saari
Kirjoitettu: 15.12.2009
Lukijoita: 8819

MALEDIIVIT  21.11. – 29.11.2009 / Meerun saarella kuusi yötä

Koko viikon ennen matkaa elimme jännityksessä; jatkuuko Finnairin lentäjien 16.11.09 alkanut lentäjien lakko vielä 21.11.09, jolloin meillä oli ensimmäinen lento (Berliiniin) Finnairin koneella. Berliinistä jatkoimme Qatar Airin koneella eteenpäin Dohaan ja sieltä edelleen Maleen. Paluumatkalla lensimme Berliinin sijasta Zürichiin. Paluumatka kesti odotteluineen lentokentillä 26 tuntia, menomatka 25 tuntia. Matkalaskua meistä kahdesta oli maksettu Tjäreborille etukäteen 4578 €.

Perillä Malen lentokenttäsaarella olimme aamulla ja meitä pyydettiin odottamaan kahvilassa etukäteen tilaamaamme pikavenekuljetusta saarella. Meille kerrottiin, että vene lähtee noin 15 min. kuluessa. Tunnin kuluttua kysyimme, että milloin veneemme lähtee. Meille sanottiin, että 15 minuuttia vielä. Odotamme kuulemma joitakin ihmisiä, jotka tulevat mukaan venematkalle. Huomasimme, että mitään lentoja ei tule aivan heti, joten joudumme odottamaan varmaan pidempään kuin 15 minuuttia ja niin kävikin. Kaikkiaan 2½ tuntia meni istuessa kahvilassa. Onneksi oli katos päällä, koska välillä satoi tosi paljon ja ukkonen jyrisi.

Matka veneellä meni mukavasti ja kyyti oli melko tasaista. Veneeseen olisi mahtunut 16 matkustajaa.

Perille päästyämme meidät ohjattiin istumaan ja odottamaan huoneitamme ja saimme tervetulojuomat.Ystävällinen mieshenkilö tuli kertomaan, että valitettavasti jo maksamamme Jacuzzi Vater Villat ovat ylibuukattuja ja heillä ei ole antaa meille tilaamaamme huonetta, mutta saamme Vater Villan (alempi taso) ja korvausta 160 dollaria ja 60 dollarin arvoisen illalliskupongin heidän parhaaseen ravintolaansa. Seuraavana päivänä pääsisimme sitten matkaohjelmaan kuuluneeseen villaan.

Tyydyimme asiaan, koska tuskin olisi vaihtoehtoja ollut ja korvauskin tuntui kohtuulliselta.

Matkalaukkumme vietiin sitten Vater Villaan, joka oli ihan kelvollinen asumus, vaikka ei sitä mitä olimme tilanneet ja maksaneet. Lähdimme syömään lounasta ja palasimme illaksi huoneeseemme. Tarkoituksena oli mennä poreammeeseen ennen illallista, mutta amme ei toiminut ja siinä oli kylmä vesi. Poreammeet näissä ovat niin isoja, että vettä ei vaihdeta kuin harvoin. Yritimme saada ammetta toimimaan ja lämmittämään vettä, mutta meille sanottiin, että niissä on ongelmia ollut, eikä niitä saada nyt toimimaan. Televisio ei toiminut, eikä huonepalvelijakaan saanut sitä toimimaan. Tässä vaiheessa alkoi jo hieman ”hatuttamaan” koko juttu. Saimme sitten kuitenkin viimein jonkun osaavamman tulemaan katsomaan tv:tä ja hän saikin sen toimimaan.

Illallisen jälkeen menimme nukkumaan tosi väsyneinä, olimmehan matkustaneet 26 tuntia juurikaan nukkumatta ja sitten vielä yrittäneet valvoa päivän päästäksemme oikeaan aikarytmiin. Klo 1.00 yöllä alkoi palovaroitin piippaamaan tosi kovalla äänellä. Soitimme respaan ja kerroimme, että palovaroitin piippaa, emmekä voi nukkua. Luvattiin lähettää mies paikalle. 15 minuutin kuluttua soitimme uudestaan ja kysyimme missä mies viipyy. Kerroimme, että olemme tosi väsyneitä matkastamme ja haluamme nukkua. Odottelimme taas 15 minuuttia, eikä miestä vieläkään näkynyt. Palovaroitin oli niin korkealla, ettemme olisi itse siihen mitenkään yltäneet. Aloimme olla jo tosi vihaisia ja soitimme taas uudestaan, mutta resepsuunissa ollut henkilö vain ilmoitti, että hän oli kyllä ilmoittanut edelleen, eikä voi mitään sille jos kukaan ei tule. 45 minuutin kuluttua oveemme koputettiin ja mies tuli tikapuiden kanssa ja otti palovaroittimesta patterin pois. Ihmettelimme että eikö hän laita uutta patteria tilalle, mutta mies sanoi, ettei hänellä ole mukana uutta patteria. Palovaroitin siis hiljeni, mutta jos aamuyöstä olisi tulipalo syttynyt, ei meillä siis olisi ollut palovaroitinta ollenkaan toiminnassa. Soitimme resepsuuniin asiasta, mutta vaikutti siltä, että heitä ei asia näyttänyt kiinnostavan ja päätimme alkaa nukkumaan ja unohtaa koko asian. Tuli mieleen, että mitenkähän matkailijoiden turvallisuudesta yleensäkään huolehditaan tällaisessa paikassa. Monet Malediiveilla käyneet puhuvat paikasta paratiisina; tässä vaiheessa me ihmettelimme asiaa, meillä ei mikään näyttänyt toimivan.

Seuraavana päivänä saimme Jacuzzi Vater Villan, joka siis oli sopimuksessamme oleva majoitus. Ihmettelimme aamupäivän kuinka kauan matkalaukkumme tulo edellisestä asumuksestamme kestää ja saamme sieltä uimapukumme, että pääsemme uimaan. Tulihan se viimein. Hiekassa raskaan matkalaukun kuljettaminen itse olisi ollut vaikeaa.

Seuraavat päivät olimme tyytyväisiä. Matka alkoi saada paratiisimaisia piirteitä. Olimme tyytyväisiä asumukseemme ja ruokailuihin, uimme, ihailimme maisemia ja katselimme kaloja päivin illoin. All inclusiviin kuului monia mukavia harrasteita. Ostimme lisäksi esim. vesitasolennon, jolloin oli mahdollista nähdä muitakin saaria ilmasta päin. All inclusiivi juomien suhteen ei ollut paras mahdollinen, koska esim.baarikaapin juomat eivät siihen kuuluneet. Tällä matkalla poiketen muista tekemisistä matkoistamme, juuri omassa villassa olisi ollut kiva olla ja juoda jotain muutakin kuin vettä. Ravintolat olivat kaukana, eikä niistä saanut juomia mukaan, paitsi vettä. Muistelimme esim. Meksikon matkaa, jossa omassa huoneessa oli esim. litran pullot vodkaa, viskiä, rommia, giniä jne., jotka kaikki kuuluivat all inclusiiviin.

Omassa villassa oli kaksi parveketta, iso poreallas toisella parvekkeella ja ”oma meri”, jonne omalta parvekkeelta johti portaat. Erinomainen paikka rakastuneille pareille, joita saarella näytti olevan selvä enemmistö. Sinkuille en paikkaa suosittelisi. Ei juurikaan mitään iltaohjelmaa.

Tullessa merivesi näytti olevan 32 astetta ja ilma 28 astetta. Loppuviikosta ilma 30-33 astetta ja merivesi 29 astetta. Yölämpötila 28 astetta. Rahaa saarella ei käytetty ollenkaan, vaan kaikki mitä ostit kaupasta tai jos joit all inclusiiviin kuulumattomia juomia ja drinkkejä, ne menivät huonelaskuun, joka maksettiin pois lähtiessä. Erikoista oli, ettet saanut ostamistasi juomista itse mitään kuittia, kuitenkin ne piti allekirjoittaa, myös kaikki all inclusiviin kuuluvista juomista tuotiin lasku pöytään ja ne piti allekirjoittaa, vaikka niissä oli summa nolla. Loppuvaiheessa lomaa kävimme kysymässä kertyneen laskun suuruutta ja huomasimme, että korvaussumma ensimmäisestä yöstä (tason lasku) olikin laskenut 160 dollarista 115 dollariin (vähemmän kuin huoneiden listahinnan erotus). 60 dollarin alennuskuponki oli tuonut maksettavaa 60 dollaria, koska eihän sillä alennuskupongilla saanut juuri mitään siellä ala carte - ravintolassa. Malediiveilla ruoka ja juoma ovat kallista. Jälkeenpäin ajatellen, emme olisi käyttäneet alennuslippua ollenkaan, koska ruoka oli parempaa meille hintaan kuuluvassa buffet-ravintolassa. Huijasivat meitä siis maksamaan ruuasta lisää.

Kyselimme, että miksi korvaussummaa oli pienenetty. Resepsuunissa ollut poika ei osannut vastata. Pyysimme saada keskustella asiasta jonkin johtotason henkilön kanssa. Meille luvattiin, että ”johto” soittaa meille. Menimme huoneeseemme odottamaan puhelua. Viimein resepsuunissa ollut poika soitti ja ilmoitti, että enempää ei makseta. Pyysimme edelleen, että saamme keskustella jonkun johtotason henkilön kanssa, mutta kukaan ei soittanut meille. Resepsuunissa ollut poika ilmoitti, että jos haluamme keskustella, meidän on mentävä seuraavana päivänä klo 17-18 välillä käymään saaren toisessa päässä olevassa toisessa resepsuunissa; siellä on jokin johtoon kuuluva silloin paikalla. Muita aikoja ei ollut. Saari on 1.2 km pitkä ja leveimmillään 500 m leveä. Totesimme, että olemme suunnitelleet muuta tekemistä loppulomamme viimeisenä päivänä, kuin käyttää vähäistä aikaamme aikaa kävelemällä tapaaman ”johtoa”, joka ei siis voinut soittaa meille.

Ehdotimme resepsuunin pojalle, että jos kerran korvaussummaa on alennettu luvatusta, saisimme pitää villaamme vähän pidempään lähtöpäivänä jolloin meidän lentomme lähtö oli vasta illalla. Olimmehan saaneet tullessa huoneemme vasta päivää myöhemmin.  Poika soitteli jonnekin ja ilmoitti, ettei saada, vaan asumuksemme pitää luovuttaa klo 12. Ehdotimme, että saisimme syödä lounaan poislähtöpäivänä vielä all inclusiiviin kuuluvana, mutta sekään ei ensin käynyt. Sitten lopulta poika ilmoitti, että saadaan syödä lounas maksamatta siitä.

Ollessamme pakkaamassa poislähtöpäivänä  klo 11.30 joku koputti oveen ja kysyi matkalaukkuamme.  Ilmoitimme, että luovutamme huoneemme klo 12. Muutaman minuutin päästä joku soitti huoneeseemme ja muistutti, että huone pitää luovuttaa. Ilmoitimme taas, että huoneen luovutus on klo 12 kuten hotellin säännöissä lukee. Muutamaa minuuttia ennen klo 12 tulimme huoneestamme ja huomasimme, että sama matkalaukun noutaja odotti ovemme ulkopuolella.

Malediivit on upea paikka lomailla, mutta meille käynti oli ehdottomasti viimeinen siellä. Ehkä jokin muu saari olisi ollut parempi kuin Meeru. Jos on saanut tilatusta alempitasoisen huoneen, jossa ei tv eikä poreamme toimi ja valvotetaan matkailijaa yöllä ja vielä lasketaan luvattua korvaussummaa, eikä sitten johto edes suostu keskustelemaan asiakkaan kanssa asiasta, jotain on pielessä. Meille matka ei onneksi ollut häämatka.

Buffetissa ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi, se oli hieman erilaista eri iltoina ja all inclusiiviin kuuluneet oluet ja talon viinit olivat melko hyviä. Tarjoilijat hoitivat työnsä moitteettomasti. Asiakkailla oli aina sama tarjoilija joka aamu, päivä ja ilta. Olisimme halunneet muistaa omaamme rahalla lopussa, mutta hän katosi yhtä äkkiä ja toinen tarjoilija alkoi tarjoilla meille. Yritimme jututtaa molempia tarjoilijoita, mutta eivät vaikuttaneet olevan kiinnostuneita seurustelemaan kanssamme. Monet tarjoilijat eivät näyttäneet onnellisilta, vaan jotenkin surullisilta. Eräs henkilökuntaan kuuluva kertoi, että tarjoilijoilla on neljä vapaapäivää kuukaudessa; he saavat ottaa ne joko putkessa tai sitten erillään. Tarjoilijat asuivat saarella (yhteisasunnoissa), heidän perheensä jollain toisella saarella. Tarjoilijat olivat työhön sidottuja pari tuntia aamulla, päivällä ja illalla. Ei ihme, että eivät näyttäneet onnellisilta. Ja sitten vielä heidän muslimeina piti kantaa alkoholia englantilaisille, saksalaisille, ranskalaisille ja parille suomalaiselle.

Kuvia matkalta

Klikkaa kuvaa nähdesi sen suurempana!

Tähän matkakertomukseen ei ole liitetty kuvia.

Kommentit

santtu - 16.12.2009
Kiitos Kikka matkakertomuksestasi!
Malediivit on aina ollut mielessäni yksi niistä "unelmakohteista", johon vielä joskus tulemme reissun tekemään. Näin ollen kokemuksenne oli eräällä tavalla "silmiä avaava"...
Pidän matkanne hintaa kalliina siihen nähden, että kyseessä oli viikon matka(josta matkoihin meni turhan kauan!) ja tällanen taso hotellinne palvelussa. Montako tähteä hotellillanne oli? Ilmeisemmin kohde oli enemmänkin sellaista nautiskelua, löhöilyä jne..tarkoitan, että oliko mitään retkitarjontaa; snorklailua, kalastusta tms..?
Kiva, jos viitsit vastata! Ja hei, olisi tosi mahtavaa, jos saisit tänne laitettua jokusen kuvankin..
t. Santtu

kikka - 19.12.2009
Hei,
Matkan hintaan kuului esim. ½-tunnin opetustuokiot golfissa, snorklauksessa, surffauksessa, sekä vapaa kuntosalin ja tenniskenttien käyttö. Myös 1½-tunnin veneretki auringonlaskunaikaan delfiineitä katsomaan kuului all inclusiiviin, sekä kajakeilla sai soudella tunnin päivässä ja golf-palloja lyödä 50/pv. Maksullisia retkiäkin oli. Mukaan varatut kirjat jäivät pääosoin lukematta ajan puuteen takia. Olisi kannattanut olla muutaman päivän pidempään.
Hotellissa oli monen tasoisia majoituksia, joten hotellin tähdimäärästä en tiedä. Saarella oli vain yksi hotelli (Meeru Island Resort).

Kommentoi

Haluaisitko kommentoida tätä matkakertomusta? Kommentointi on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille, joten rekisteröidy!